Vad är respekt?

Kom på detta här om dagen. Jag har fgunderat på ordet respekt.
Vad är det?
Vad menar man med att säga "jag respekterar det"?
Har detta ord blivit något som man slänger ur sig bara för att jag kan säga det?
Elle vad menar man när man använder ordet.
Jag har tittat i ordlistan


Respekt betecknar i vardagligt tal aktning eller vördnad för en person.[1] Mer konkret innebär detta att man värdesätter en persons egenskaper.[2] Respekt kan även kännas och visas för abstrakta ting, som en nation eller religion.

En rad filosofer har gjort olika försök att utreda begreppet. En av flera frågor som har diskuterats är vilka olika former av respekt som finns. Joel Feinberg skrev 1975 en artikel där han identifierade tre former av respekt.[3] Den första formen, Respekt, beskriver han som en attityd som ligger nära rädsla. Det kan exempelvis röra sig om den typ respekt en sjöfarare bör ha för havet, eller en nattvandrare har för gatugäng. Den andra formen, Observantia, är den moraliska formen av respekt. Den innebär att objektet för ens respekt genom sin blotta existens ställer rättmätiga krav på hur man behandlar det. Feinberg menar att denna form av respekt historiskt kom senare än den första formen, först visad för ofarliga men goda människor och senare för alla människor. Det är observantia som hänsyftas då man talar om lika respekt för alla. Den tredje formen av respekt, Reverentia betecknar den speciella känsla av vördnad man har när man står inför någonting extraordinärt eller sublimt. Det är en känsla som gör en ödmjuk och upphöjer den som känner den. Feinberg menar att det är denna sista form av respekt Immanuel Kant talar om när han diskuterar den känsla som väcks inom människor när de konfronteras med den moraliska lagen och människor som lever enligt den.

 

Hitta detta på googel, då ska man analusera detta.

Man ska i det stora hela låta den andra tycka och tänka  som den vill, lika att det är åt andrahållet.

Vad jag känner, tycker är mitt val och jag står för det. Vad du tycker och tänker är en sak du står för. Då kommer respekten här. Jag måste acceptera detta, du ska acceptera mina åsikter. 
MEN vi ska kunna mötas på mitte. det är inte bara ena vägen, man ska mötas på mitten i ett sammarbete.

 

Stor fundering....

Vad gör jag?

Jag försöker nog så långt det går att mötas på halva vägen. Särskilt i mitt arbete.

Privat....ja hur blir det där? Jag tror vi ska sätta oss ner och ransaka oss själva.

Är vi så förstående mot varandra? Nej jag tror inte det. I många lägen ska vi nog bara vinna till varje pris.

Det är inte så klokt kan jag då tycka. Vad är det vi missbrukar? Trovärdighet.

Det är nog det som blir naggat i kanten. Jag tror att det är ett delema detta.

Respekt i alöl ära, men vad är vi villiga att offra då?

Det är svårt att se att någon kan komma med bra ideer eller förslag.

Det är inte bara jag som har den bästa lösningen.

Om man jobbar med många personer eller har en stor familj

är det en stor utmaning att få de hela att fungera.

Vördnad och vara ödmjuk om vad andra tycker, ja det är det man ska....eller?

Respekt

//superfarmor


Kommentarer
Postat av: Vänninan

respekt, ja, vad är det! Det känns som det ligger en liten underton i din text! Skönt att skriva av sig - alla kan läsa den. Försök att ta hand om dig och försök koppla av...

Din Vän

2011-02-18 @ 15:50:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0