Många saker i litet huvud

Dagens ros



Självklart till
Anna Larsson
som fyller 20 i dag
Hurra, Hurra


En stråland ledig

En ledig fredag skönt



Saga är på basket cup, hoppas hennes lag vinner






I kväll blir det grill/födelsedags party på Gladö


    
Anna fyller 20 år och man skall väl fira det. Ett stort steg in i vuxen värden.
Den kan ju vara svår att förstå kan jag då tycka som är vuxen.




Kom in på en fundering vuxen/barn
Vi kräver att våra barn ska tänka vuxet och ta ansvar. Men... hur tänker vi här??
Vad gör vi då? Är vi så brillianta och visar rätt väg för barnen att ta?
Jag pratar inte om små saker hit och dit, nej jag pratar om hur vi ska föra oss,
respekten mot varandra. Visa vem som är i bestämmande position och vad det är för regler som gäller.
Sen ser vi till och bombar och dödar kors och tvärs.
Hur rätt är det då?


Har funderat på vad det är som får en tonåring att bli så besviken så allt faller.
Hur tänker vi här.
Vi säger att barnen skall ta ansvar och göra saker på visst sett.
Men vad gör vi då, hur bra är vi i ansvaret gentemot barnen?
Man kan väl inte kräva hundra av ett barn när man inte själv är hundra?
Kan vi föräldrar inte lära oss att det är vi som visar barnen hur dom ska göra.
Allt vi gör. gör dom. Ta den klassiska grejen som jag vet har funnits sen rödlyset kom på gatan.
Vi kan skrika oss gröna gå inte mot röd gubbe, så går vuxna mot röd gubbe.
Barnen tror då att det är OK att gå mot röd gubbe.
Vad bevisar det? Att vi ger fel signaler till barnen. Dom blir kopior av er vresig du vill eller inte.
Nu finns det ju två föräldrar så det blir en mix som kan vara öde stigande för ett barn, om den inte får rätt guidning i livet.

Detta ämne är så infekterat (det är svårt som förälder att erkänna att man kanske behöver hjälp, man är misslyckad då) och uttjatat att jag känner mig som en repris på något som ältas om och om igen.
Men faktum är att nu när man se världen på ett annat sätt ser man annorlunda på allt.
Jag var säkert en förvirrad mamma jag också. men gubben och jag var väldigt eniga i kampen med tonåringarna i alla fall.
Kan väll vara si och så nu med sladden, kan jag känna, ock barnbarnen. Har ju tonåring där också.
Dom i dagens läge pratar inte så mycket med vuxna som jag vill att de ska. Vad vill dom ha oss till för?

Vi är ju där för att lyssna och ställa krav, att visa vägen som är bäst att ta.

Alla bara ska få känna på hur det är att göra ett fel men vi skall då stå där och hjälpa dom tillrätta igen.
Ibland funkar inte det, ja då måste man ta hjälp utifrån, helt klart. Vi får inte tappa barnen dom är viktiga. Man äger dom inte vi har dom till låns. Vi vill dom bara väl och det är inte riktigt det kommer fram. Vi blir frustrerade och orden kommer fel från oss. Värden är ett komplicerat ställe att vara på Vi får hjälpas åt att ge livet en putt åt rätt håll.

En extra ros till alla barn och tonåringar

 

Till slut en dikt att tänka på

Love means the warmth of the sun,
the aroma of a rose,
the breeze of the sea,
but as you can see
it never means the same for anyone.
Love acquires its true meaning
by experiencing it for the first time
because only then can you define it.


Översatt
Kärlek innebär att värmen från solen,
doften av en ros,
brisen från havet,
men som ni kan se
Det betyder aldrig samma sak för någon.
Love förvärvar sin verkliga innebörd
genom att uppleva det för första gången
bara då kan du definiera det

//superfarmor


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0