Att vårda sin mamma hemma.


Dagens ros



Ålderdomshemmen

Att få komma dit och
bo tryggt och säkert.



Hur har kommunen tänkt när dom påstår att en 88 årig gumma
är för pigg att vara på ett ålderdomshem?
Det finns damer och härar som sköter sig själva och inte har några sjukdomar,
självklart är dessa hemma i sina hem så länge det går.
Detta var min mamma för 6 månader sen.
Hon härjade i tvättstugan, laga mat när jag bad henne, passa på barnbarn och barnbarnsbarn.
Hon var allas våran MORMOR MARY. och hela Tumbas med, alla vet vem hon är.
Men hon vart sjuk i olika sjukdomar, hjärtat vart det problem med också.
Hon far in på sjukhuset hela tiden (känns så, varit inne 4 ggr nu) sist var hon där 4 veckor.
Nu har hon så ont i fötter och handleder att ett toalettbesök tar 20 min att komma dit, lika lång tid tillbaka.
då ligger WC 7 steg från hennes säng.

Hon är så rädd att hon ska ramla och det är så bökigt för henne.
Hon har parkerat sig i sängen i dag, vill inte komma upp. hur roligt kommer detta bli för
mig och min familj?
Slitningarna mellan mig och mamma kommer bli så enorma om hon inte får komma
på ett hem.

Är det meningen detta??

Vilka valmöjligheter har hon att välja en annan kommun??
Vad kan jag göra för att bistånds handläggaren skall förstå att detta inte går längre?

Jag tycker inte att det är barnen som skall ta ansvar för sina föräldrar.
Jag hoppas det finns möjlighet för mig att komma på ett hem när min tid är inne.
Man ska kunna få känna sig trygg och värdig fast en man inte behöver
ligga som ett kolli i en säng när man blir gammal.
Man tar hand om sig själv så länge man känner att det är OK.
När man känner oro över att vara ensam ska ingen man eller kvinna behöva lida i mörkret.

Är inte det deras rätt att få bo tryggt och säkert?
Är politikerna så trångsynta för att dom kan betala en privat sköterska och personlig assistent.
Sveriges befolkning har inte den lönen som dom har.
Nä nu får det vara nog tycker jag.



Hakuna Matata, Det är ord som är bra.



//superfarmor



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0