Misstag man lätt kan göra

Dagens ros

Jimmie Lindholm/Westerberg

För att han är en bra far, kille,
son, bror och allt annat.



Det ska handla om vad man kan göra fel som förälder.
Detta är bara från min vinkel och givet vis är det om mig.

Har många barn i min familj, och jag hatar när någon mår dåligt.
Jag blir frustrerad och ska givetvis lägga näsan i blöt.
Nu har jag vuxna barn och då skall man som mamma
bara sitta och lyssna och ge stöd, så klart.
Det förstår väl vem som hälst.
Nej då inte jag, jag blir upprörd sen råkar man i luven
på sitt eget barn, och så ger då et, tu tre, grodor ur munnen.
Fan vad arg jag blir på mig själv.
Varför ska jag allotid göra detta.



Nu kan jag erkänna när jag har fel och jag kan också be om ursäkt.
Det är en av mina starka sidor tack o lov.
Men det känns ju inge bra när den drabbade blir ledsen och arg på mig,
det vill jag ju inte.



Så jag ska jobba hårt med min näsa och inte lägga mig i allt.
Dom är vuxna och kan själva.
Så nu har vi lagt detta till handlingar och hoppas på att min
älskade son också gör det till slut.




Och nu till dagens fundering.
Hur får man tonåringar att städa sina rum?
Att skrika går inte, var länge sen jag sluta med det.
Prata, mmm dom lyssnar inte, fungerar inta.
Ge order, hahaha tror ni på den? inte jag den funkar inte.
Ta in en soppsäck och kasta, mmm kan gå. Ska pröva den tror jag.



Dagens andra funderare.
Är det rätt att muta tonåringar?
Kan vara i rätt syfte, att få dom att städa sina rum, eller?
Kan dom få en rutin i kroppen att dom gör något så får man något.
Kan det vara bar? Ja om man tittar på perspektivet att dom ska ut i
arbetslivet då kan det vara bra.



Ta nu inte mina funderingar som en negativ kritisering
mot tonåringar, nej nej jag älskar mina skit ungar.
Det jag undrar över är hur jag skall få dom att städa sina rum.
Det är en hård nöt att knäcka. Hoppas någon kan ge svar.

Alla barn i alla åldrar man har sina skavanker,
som mamma är det svårt att vara till lags för alla.
Mitt råd till alla er som ska skaffa barn,
det är OK med en eller två. Fler behöver man inte.

När det blir hopp satta familjer brukar barnaskaran växa.
Då blir det många barn i familjen. Och får man några
extra till då är det mer än fullt hus.



Våran familj består av 10 barn, det är många att hålla sig väl med,
tur för oss är dom vuxna och har egna familjer.
Då växer barnbarn skaran också till 10 där också.
Tänk dig vilken häftig julkalas de kan bli. Undra om man ska fixa det??
ska lägga förslaget till barnen.




Slut i rutan

//superfarmor


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0