Stress dockton har talat

Dagens ros



Stress docktorn
För att han gav mig
det jag behövde höra.

 

Föreläsning
Stress Dr Tomas Danielsson


I går kväll var det föreläsning i Huddinge gymnasiet.
Det var den berömda stress docktorn som talade om
det alvarliga problemen med stress och hur vi bör hamntera det.
Det är 20% av stressen som inte är bort byt bar. den hanterar man efter vad som kommer.



Det handlar om saker du inte kan styra över som döden, skilsmässor, arbetslöshet mm.
Det du kan styra över är allt annat. Han sa " varför börja stressa innan det har hänt".
Ja så sant varför ska vi dra igång med världskriget innan ens det har hänt, varför
ha förutfattade meningar innan man har kommit till Ö.
ag har återigen fått svaren jag vill ha,
Hakuna matata inga bekymmer. Don´t worry, be happy. Allt ordnar sig.


Att flänga runt och jaga upp sig för inget är ingen ide.
Gör allt i tur och ordning och dagen har flera minuter till att bara vara.
Han menade att vi behöver gör saker för oss själva också.
Bara din tid sådär 6 tim i veckan, det är en så perfekt återhämtnings kur.
Vi bör också sova 7 - 7½ timme per natt. Få en balans med jobb, sömn fritid och mat.
Nya riskgrupper är datorer, och friskvårds jagandet. Som jag alltid har sagt ta lagom med allt.



En annan sak han sa var att det är viktigt att kommunicera, hahaha
Ja det är människans A-O, vi måste kommunicera, prata med varann
i arbetslaget och hemma i familjen, med din partner.
Hur många sitter och lyssnar på sina barn som kämpar för att förklara vad so har hänt
på dagis, och blandar i hopp allt de skojiga som också har hänt?
Hur många orkar lyssna på tonåringen som bara gnäller?
Den gamla mamman som är dement eller bara förvirrad som också behöver ha ett öra som lyssnar.



Det som är viktigt på jobbet mer än att kommunicera är ju att ge varann beröm, för vist är vi duktiga.
Nu pratar jag bara om oss inom vården, det är inte meningen att vara ego
men jag tycker vi gör ett sådant slit jobb och vi lyckas nästan alltid med våra uppdrag.
Man kan läsa om olika missöden i tidningar och det är hemskt. Men det finns bra ställen också.
Mitt jobb är fantastiskt bra. Men man kan alltid bli bättre.
Då har vi avklarat stressen och all kommer att jobba och leva i harmoni med sig själv och värden.
Hoppas man har ett jobb som man tycker om då, annars kan det bli knas.



Jag har en lite sak till för dagen.
Jag och gubben ska åka rib båt på lördag, lite pirrigt är det, den ska rusa fram
över vattnet och det kommer hoppa och far. Kul? både ja och nej.
Nervöst? JA. Jag ska också försöka fota lite, hur det nu ska gå.
Vi ska åka från skeppsbron vid 12.00, blir borta två tim, det blir alldeles lagom.



Hakuna matata, det är inga bekymmer


//superfarmor


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0