Resumé av helgen

 
3 agusti
Grattis till dom som har namsdag.
Ingen dagens ros blir det.
 
Fredamorgon var det då time att rulla upp mot norra norland,
så långt upp att det inte är varmt där.
Karesuando.
Vi hade många stopp på vägen, jag körde.
Många renar på vägen som man fick stanna för.
Vi åt i en lite by som jag har glömt namnet på.
Det vimmlar av mygg och knott.
Vi köpte ett tenis rack med ström i.
Där fångar man dom äckliga myggen och knotten.
Det går fort, Robin är förste dräpare.
 
De paret som hade hand om stugorna var mycket trevliga
och satte på en äckta finsk vedeldad bastu.
Det var så juvligt skönt att jag inte ville gå där ifrån.
Jag tog även ett dopp i en iskall sjö.
Sen på kvällen var det kortspel och lite umgänge som gäller.
Ari vann som vanligt. Dagen är slut
 
 
Lördage 4 agusti
Grattis till alla som har namsdag.
 
Då ska vi ta en tur till tre vägs röset.
Man får åka en lång sträcka i Finland eftersom det är den
enda vägen dit. Man tar en båt från Kilpisjärvi
Vi åt luch där innan båten skall gå kl: 13.00.
Men nu var det så att vi beslöt att skita i tre vägs röset
och fara till Norge istället.
Alla vara eniga. och det ångrade vi inte.
På vägen ner till Tromsö var vi tvungna att stanna minst en gång
i halvtimmen, varför?
För att landskapet var blan de vackraste jag sätt.
Höga fjäll, djuppa dalar, snö på toppen, långa vattenfall.
Bedårande utsikt helt trollbunden vart jag.
Om det inte skulle vara så disigt och dåligt väder nästan jämt,
och kallt skulle jag flytta dit.
Jag har i alla fall bestämt mig för att åka med båten Hutigrutten rund här
om ett par år.
 
Vilken dag vi har haft, vi var också på ett poolarhus och titta på fiskar,
krabber, räkor och sälar, jo levande så klart.
Vi ångrar inte bytet på utflyckten.
 
Åter till stuga och kortspel med godis och mys.
 
 
Söndag 5 agusti
grattis alla på namsdagen.
 
Börjar bli tött i fingrana nu.
Skall berätta om denna dag som blev väldigt lång och många mil i bilen.
Först var det en färd till Aris faster Annelie, hon bodde i XXXXX
Sen skulle vi träffa en annan faster i XXX  , Helena.
Men hon var inte hemma.
Så då blåser vi ner till Happaranda.
Först var det Fredrik som fick besök, sen Arto och Eva.
Vi sov hos dom.
 
Måndags morgon 6 juli
Nu ska vi hitta saker till barnbarn, och har jag gjort det?
Nej då, när jag vill ha något till dom fins inga storlekar. Fan va grinit.
Då är det bara att titta i Piteå, vi stannar där två netter.
Dyrt som fasen men det är ju mässa i morgon kanske jag hittar
något där.
Robin och Saga är på äventyrsbadet, medans jag och Ari går och tvättar.
Hur var fördelningen här då?
Nå jag det slutar med att Ari får ta Ro till sjukan och limma tår.
Dom har gått sönder på något i badet.
Hur var det på en skala då?
 
Nu väntar ren kött som Arto tillagat.
Sen middag med vadgör det. Kommer att blogga i morgion också
slut i rutan.
 
 

Hakuna Matata, Det är ord som är bra.

//super granny


 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0