1:a Advent

 
 
20121202
Beata & Beatrice
Grattis 
1:a söndagen i advent
 
 Advent
Ljusets månad.
Lyser upp tillvarot
 
De första ljuset tänder vi för att hälsa advent välkommen
 
  

Första advent egentligen Första söndagen i Advent,

är den fjärde söndagen före juldagen och

första dagen på kyrkoåret.

Första advent är en traditionellt sett stor kyrkogångsdag.

Önskemålen om förnyelse av gudstjänstenär på de flesta håll sparsamma,

och särskilt psalmvaletär svårt att förändra.

En adventsgudstjänst utan Bereden väg för Herran

och Hosianna, Davids son förekommer sällan.

Denna dag tänds det första ljuset i

adventsljusstaken.

Seden är dock inte så gammal i Sverige, inte förrän under

1930-talet blev ljusstaken med fyraljus vanlig i de svenska hemmen.

Levande ljus har däremot alltid varit en viktig del av julen.

De få levande ljus man tillverkade iallmogehemmensparades till julen.

Under årets mörka tid fick man i övrigt nöja sig med att

försöka se något i skenet från den öppna spisen.

Elektriska adventsljusstakar i fönstren får hela

Sveriges utseende att ändras "över en natt" vid första advent.

Numera förekommer det dock på många håll att de tas fram

redan på fredagskvällen eller ännu tidigare i november.

Dessa elektriska adventsljusstakar har vanligtvis sju ljus,

trots att det finns endast fyra adventssöndagar.

 

Julen närmar sig och en viss stress uppkommer av någon anledning
Det är ett återkommande fenomen just i denna månad.
Folk rusar runt och ska köpa klappar och städa och gud vet vad
Jo men städar gör vi ju hela året eller??.
Ska det vara att tomtarna skall fram och ljusen, är det de som är stressigt?
Det är inge stress med det, det är bara att plocka fram dom.
 
Tuppen och jag kom upp samtidigt i dag 0515.
Jag tog min frukost och kollade lite på FB.
Morgon hälsningen som måste dit annars blir det inge bra dag.
 
Sen var det soffan.
Gubben kom upp lagom till nio fikat och
fixa en ägg macka till mig, så gott.
Lite mer TV och inga större saker.
 
Var dock tvungen att hänga upp ungarnas
adventsstjärnor.
Vilken ansträngning.
Mina tomtar och mitt jul pynt.
Allt på plats som det ska.
Nu hälsar jag advent välkommen.
 
Gubben plocka ihop ett gäng låder
som skall till sekundhand.
Det som gjorde mig så ledsen var att jag såg att
någon/några hade varit inne och kollat vad som fanns i lådorna.
Har sett en Botkyrka bil med dessvärre utländska killar i där förut.
Visst titta men dom behöver inte slänga sönder sakerna.
Ett bord som är min dotters, alla saker efter min mamma som jag nu fick
stå och plocka upp.
 
Vilka skitar det finns, man blir så ledsen.
Att det alltid ska förstöras och stöka till.
Inga snygga tittar inte nej nej slit ut allt på golvet bara.
 
Ja nu är jag helt slut i kroppen, detta var inge bra.
Febern stiger lite mycket av detta, 37,9.
Vila fram till maten och titta på "så mycket bättre" reprisen. 
Ungarna kommer hem en efter en, dom har inte varit tillsammans i går/dag.
Konstigt dom är ju alltid med varann.
Nu kommer kvällen smygande och det är relaxa som gäller.
 
 
 
Varva ner lite, 
 
 
 
 
  
 
 
  Slut i rutan
 
 
Hakuna Matata, Det är ord som är bra.
//super granny



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0