Hejsan

Dagens ros

Till alla er som läser min blogg
Det var kul att se att jag faktiskt
har ett gäng som
läser min tokiga blogg.
Tack till er det glädje mig.


Jag har ett litet problem med en mat vägrande tonåring.
Hon äter så pytte lite, har tydligen gått ner en hel del på kort tid.
Jag har så svårt att riktigt se det, hon har blivit smalare men hon
tränar så muskler har kommit mer.
Jag vet ju att hon äter när jag säger till och hon gillar både godis och cola.
Så det kan ju inte vara så på tagit än, hålla koll på henne får jag.



Detta med att man har en inbyggd väckarklocka i kroppen kan vara rätt
plågsamt har jag nu märkt. Jag jobbar många kvällar och då kan
behöva få sova till 09.00 åtminstone, eller när man är ledig som i dag.
Vad ska man upp kl: 06.15 och göra.
Man kan alltså bli lite frustrerad och fundera på om kroppen har fått spunk.



Jag vet att min kära far var en sån människa som vakna tidigt
trotts att han ibland var uppe sent. Så man har väl det efter honom.
Kan ju vara kul att ha något efter pappa också.
Men det är inte så kul varje dag, särskilt när man är ledig och vill
nussa kudde ett tag på morgonen.
Det är ju inte så att bara vända sig och somna om, nej nej,
jag kan inte somna om det är ju det som är problemet.
Hur än jag försöker så somnar jag inte om.



Så en tidig frukost varje morgon är var Phia intar.
Dagens frukost besår av fil & mussli, en ost smörgås och
ett glas vitaminer. Så snart kan man ta en kaffe och en skorpa.
Har ju varit uppe ett tag.
Jag har ju nu minskat mina mat portioner och äter 6 gånger per
dag, samma tid samma plats everyday.
Det funkar bara bra och man är pigg och några kilo lättare.
Nu äter man inte frukost och mat vid varje tillfälle, nej
man får allt ta mellanmål, bestående av vad det kan nu vara.
Jag tar oftast kaffe och en liten smörgås, lite fil (1 dl) eller en
sådan där bars.
Man skall alla fall se till att äta något litet och gärna nyttigt.
Lunch och middag är viktigt, små portioner. När
man blir 50 + så förbränner man inte lika bra som när man
var ung vacker och 25.



Så skall man sporta lite, eller rätt mycket så klart.
Ett par gånger i veckan hälst.
Så det är vad man klämmer in mellan arbetspassen och
allt annat som skall göras.
Men man mår ju bättre och är piggare.
Man orkar mer och det är ju bra.



Lite kort om vårat lustiga väder.
Vi har ju nu haft de som vi kallar för Stockholms vinter.
Grått, blött och blåsigt, nu har det pudrat på en smula så vi har fått
vitt på marken, kan till och med vara ett par centimeter.
Det är nollgradigt i dag vid 08.14 i Tumba.



Det ÄR trevligare med vitt på marken än grått trist vinterväder.
Nu brukar det vara rätt tråkigt väder i Stockholm,
De senaste åren har vi haft lite överdrivet med snö kanske, men det var fint.
Ljusare ocg finare, många extra arbeten med skottning fanns ju, det är ju bra.
I alla stugor tände man ljus och har det mysigt.
Det är ju vinter och det är ju bra när vi får vinter då, men det behöver inte
överdrivas så där mycket som förra året och året innan.



Nu kan man längta till vårens smältande och blommor som poppar upp.
Solen som lyser stort och varmt.
Det är daijligt.



Sen kommer den årstiden jag gillar allra bäst, sommar.
Värme, sol, blåhimmel och många fina blommor.

På återseende




Hakuna Matata, Det är ord som är bra.


//superfarmor

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0