Olika åsikter

Dagens ros
Linnea Norrby
För att hon fixade två
kalasjulafton (i efterskott)
och massa folk efter en arbetsdag i går.
Åsikter här i Sverige har vi något som kallas för fria åsikter.
Vi kan alltså säga vad vi vill, vi kan också tycka vad vi vill.
Men måste man hoppa på en annan för sina åsikter?
Vad tog friheten vägen då? Jag kan alltså tycka om solen utan
att någon skall komma och säga att jag inte får det.
Eller om jag tycker att krigen i Mellanöstern är
dårskap så står det för vad jag tycker.
Då ska ingen komma och säga att jag inte får tycka det.
Om Emma-Stina i korpolombilo är emot rasism så ska hon
få vara det utan att någon skall säga annat.
Hela systemet är lite korkat nu för tiden.
Vi skall ha fria åsikter ja UTAN VÅLD vill säga.
Men det är alltid en annan sida som ska tala om att
"så får jag inte göra/säga/tycka".Ta våra skolor ... vilka flata saker,
våra barn får inte sjunga Sveriges national sång.
Vad är det?
Jag har många invandrar vänner som inte heller förstår
varför barnen inte får sjunga den.
Om vi fortsätter med lite annat trams. När två människor
glider i sär startar en paj kastning av denna värld.
Man ljuger och snackar skit, antingen åt ena hållet
eller båda håll.
Vad vinner man på det?
Barnen kommer i kläm och tycker detta är så sorgligt.
Släkten är nog värst för dom kan kasta stora tårtor f
ör att dom inte kan soppa rent framför sin egen dörr först.
Det gäller nog i alla situationer.
Där behöver man bara titta på vissa syskon skaror som
är så korkade att man undra hur de gick till.
Det var fasen vad man kan spy galla när det väl kommer upp på ytan.
Det finns ingen människa som är perfekt, nej långt ifrån.
Men många av oss har i alla fall empati eller åtminstone sunt förnuft.
En liten sak jag har försökt hålla vid liv till barn i min närvaro;
Dela med dig så får du dubbel glädje.
Dra inte alla över en kam.
Sopa rent framför din dörr.
Ljug inte, det kan slå tillbaka hårt.
Respektera andra människor som dom är,
du behöver inte älska alla bara respektera andras åsikter.
Jag vill passa på nu när ångan är uppe att tala om att jag
hoppas vi får en underbar söndag och att vi kan njuta av
den som sansade människor.
Kram till världen och alla jag känner.
Dagens ros
Linnea Norrby
För att hon fixade två
kalasjulafton (i efterskott)
och massa folk efter en arbetsdag i går.







Åsikter
Här i Sverige har vi något som kallas för fria åsikter.
Vi kan alltså säga vad vi vill, vi kan också tycka vad vi vill.
Men måste man hoppa på en annan för sina åsikter?
Vad tog friheten vägen då?
Jag kan alltså tycka om solen utanatt någon skall
komma och säga att jag inte får det.
Eller om jag tycker att krigen i Mellanöstern är
dårskap så står det för vad jag tycker.



Då ska ingen komma och säga att jag inte får tycka det.
Om Emma-Stina i korpolombilo är emot rasism så ska hon
få vara det utan att någon skall säga annat.
Hela systemet är lite korkat nu för tiden.
Vi skall ha fria åsikter ja UTAN VÅLD vill säga.
Men det är alltid en annan sida som ska tala om att
"så får jag inte göra/säga/tycka".
Ta våra skolor ... vilka flata saker,
våra barn får inte sjunga Sveriges national sång.
Vad är det?



Jag har många invandrar vänner som inte heller förstår
varför barnen inte får sjunga den.
Om vi fortsätter med lite annat trams.
När två människor glider i sär startar en paj kastning av denna värld.
Man ljuger och snackar skit, antingen åt ena hållet
eller båda håll.
Vad vinner man på det?


Varädd om barnen

Barnen kommer i kläm och tycker detta är så sorgligt.
Släkten är nog värst för dom kan kasta stora tårtor
för dom vet minnsan bäst om allt, åtminståne ena sidans
variation på de hela.
Se till att soppa rent framför din egen dörr först.
Det gäller nog i alla situationer.
Där behöver man bara titta på vissa syskon skaror som
är så korkade att man undra hur de gick till.
Det var fasen vad man kan spy galla när det väl kommer upp på ytan.
Det finns ingen människa som är perfekt,
nej långt ifrån.
Men många av oss har i alla fall empati eller åtminstone sunt förnuft.



En liten sak jag har försökt hålla vid liv
till barn i min närvaro;
Dela med dig så får du dubbel glädje.
Dra inte alla över en kant.
Sopa rent framför din dörr.
Ljug inte, det kan slå tillbaka hårt.
Respektera andra människor som dom är,
du behöver inte älska alla bara respektera andras åsikter.



Jag vill passa på nu när ångan är uppe att tala om att jag
hoppas vi får en underbar söndag och att vi kan njuta av
den som sansade människor.
Kram till världen och alla jag känner.



Hakuna Matata, Det är ord som är bra.



//superfarmor


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0