Jobba

LÖRDAG
131228
 Värnlösa barnens dag
Grattis
Värnlösa barnens dag 
 

Värnlösa barns dag i Sverige, i Finland Menlösa barns dag, firas sedan 400-talet i västkyrkan den 28 december för att minnas de barn som, enligt Matteusevangeliets andra kapitel, Herodes lät döda i sin jakt på den nyfödde judakonungen, Jesus. Inom östlig kristendom firar man den 29 december.

När Herodes märkte att han hade blivit lurad av stjärntydarna blev han ursinnig, och han lät döda alla gossar i Betlehem och dess omnejd som var två år eller därunder; det var den tid han hade fått fram genom att fråga ut stjärntydarna. Då uppfylldes det som sagts genom profeten Jeremia: Rop hörs i Rama, gråt och högljudd klagan: Rakel begråter sina barn, hon låter inte trösta sig, ty de finns inte mer. (Matt 2:16–18)

Denna dag kallades i Sverige till och med år 2000 [1] för Menlösa barns dag, precis som dagen fortfarande officiellt kallas i Finland. Namnet ändrades då "menlös" med tiden fått en alternativ negativ betydelse. På äldre svenska betydde menlös helt enkelt oskyldig, utan skada eller fel, och att barn som beskrevs som menlösa inte hade några synder på sitt samvete. (Jämför franskans Fête des Innocents). Ett alternativ till dagens benämning hade därför varit oskyldiga barns dag.

 Dagens citat
 
Det är ingen konst att vara modig
om man inte är rädd.
 
av; Tove Jansson
 
Hej där 
 Sista lördagen detta år, det kan kännas spännande.
Ja jag jobbar vad gör du?
Här har du min dag i korthet.
 
 Se så upp och hoppa, man kan inte ligga här och lata sig.
En frukost med lite mysig stämning och min andnings stund.
 
Andas in ...........
håll....................
andas ut............
 
Så det var skönt, lite koll på FB, vad säger den mäktiga världen??
Nä hä inget specielt, men vänta vad är nu detta???
Jo då en man som inte mår så bra.
 
Det är så tragiskt, han är en bra kille, känt honom sen han var liten.
Umgicks med mina söner när det var mindre. Han har till och med bott inne boende hos oss en tid.
 Han har haft det tungt i livet, mycket strul. Han har hittat en fin fru och har små barn.
Men det är något som tynger på.
 
Då tar man till alkohol ......... Denna djävulska dryck.
Vad fan hjälper de??
Jo för stunden, sen blir det värre ju fullare man blir
och hur blir det när man blir nykter dagen efter ...... ångest är på axeln och ropar.
Det är lite vansinnigt att tro att supa skallen av sig hjälper.
 
Ja jag hoppas han tar sig samman och söker hjälp.
Han behöver superstöttning.
Kramar till dig.
 
 
Det var en tuff öppning på dagen och jag behöver värkligen inte
mer drama i mitt liv. men va fan, kan ju inte bara skita i han.
Hans mor behöver nog åka dit och ge honom en kram kanske.
Undra om han är här?? Han brukar vara här.
Jag kan letarätt på mobil nr och ringa, jag kan dela ut kramar.
 
 
Dagen fortsätter med lite kaffe och lite nyhetsläsning.
 För att över gå till snack med Ellie och Fredrik.
Dom vill hälsa på Camilla och se huset, sen blir det också
till Jimmie och Nea så klart.
 
 
Dom lånar Aris arbetsbil för att ta sig runt smidigast.
Och jag åker till jobbet efter besöket hos Camilla och att jag har varit och
handlat i omvänd ordning bara.
 
På jobbet jobbar jag med Lollo på B sidan och det går som en soft dans.
Vi är så bra att det blir lagom klart tills jag går hem och Lollo har lite med mediciner att stå i
innan hon slutar.
 
Men det som hände vid min rast var nog det bästa på denna dag.
Telefonen ringer och det är Joline som är på andra ändan.
Hon vill berätta om julklapparna och
allt hon varit med om i dag.
 
 
 
På min fråga om hon ville komma till mig,
sa hon ja med hög röst.
Hon frågar efter Linus också så klart, hon sammankopplar
fortfarande att han bor hos mig.
Hon är så fin min lilla tjej.
 
 
När jag fråga om hon skall sova hos farmor blev det mycket i huvudet tror jag.
Hon råk lägga på, och jag ringde igen och då var det jajajaja.
Och på läggning i gen , tumult en smula.
 
Så nu är jag på G hem och möter henne på parkeringen, oj vad glad hon blev.
Hon är en sån fin liten tjej med massa hjärtan.
 
Uppe hos mig satt hon och berätta om korten som finns på alla de andra barnen
från Salem; hon har lärt sig alla namnen och vem som är vem,
Tinda, Hanna, Luas och Manda.
Det är hennes syskon.
Hon värmer mitt brustna hjärta så mycket.
 
 
 
Vi tar upp hennes rese säng och bäddar, hon leker och skojar
ett par timmar för att sen villa ha lelle och dockan.
Hon ligger bredvid mig först innan jag stoppar henne i sängen bredvid.
 
Ellie och Fredrik fick åka och hämta upp Robin och Othilia.
Det var lite med att hennes far inte når henne och det blir stressigt från hans sida.
 
Så jag somna innan barnen kom hem,
är en trött och sliten kvinna.
 
GOD NATT 
På återseende.
 
 
Till mina kära barnbarn;
Jag älskar er alla och saknar er jämt.
Skulle vilja ha er i min famn,
alltid.
Jag finns alltid för er.
 
  Tack för i dag
 
Hakuna Matata, Det är ord som är bra. //super granny
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0