Dag 6

 
20130202
Kyndelsmässodagen

Kyndelsmässodagen firas till minne av den dag då Jesus som barn frambars av sina föräldrar i templet (Luk 2:22-35). Enligt Moses lag skulle allt förstfött av manskön helgas åt Herren. De förstfödda bland boskapen skulle offras, medan de förstfödda sönerna skulle lösas ut vid en månads ålder med ersättningsoffer bestående av silvermynt (2 Mos 13:2, 13, 4 Mos 18:15f). Detta sammanföll också med moderns rening. En kvinna som fött barn ansågs rituellt oren. Om kvinnan fött en son ansågs hon oren i 8 dagar fram till dess sonen omskars på den åttonde dagen. Sedan skulle hon vänta 33 dagar under sin "blödning- och reningstid" (3 Mos 12). När den tiden passerat skulle familjen offra ett lamm, eller om familjen var fattig två duvor, sedan var kvinnan rituellt ren igen. Hade kvinnan fött en dotter skulle tiden innan offret vara ytterligare 40 dagar längre. Detta med den dåtida teologiska motivationen att det "vilade en dubbel förbannelse över kvinnokönet".[1]

Evangelietexterna berättar att den heliga familjen i Templet mötte en man vid namn Symeon, som där "väntade på Israels tröst". Den helige Ande hade berättat för honom att han inte skulle dö förrän han sett Messias. När han fick se Jesus uttalade han de ord som finns i Lukasevangeliet 2:29 ff, som ligger till grund för bönen Nunc dimittis. Evangelietexten fortsätter berätta att i Templet mötte den heliga familjen också en profet vid namn Hanna.

 
 
 
 Helgens lugna vrå
 
 
 
Jag har sovit i Robins säng i natt, varför??
Jo min gubbe är ju sjuk och jag vill inte bli smittad med hans baciller.
Och jag sov på soffan i förrgår vilket är jobbigt tycker jag, så Robin
min gulliga kille, erbjöd sig att sova på soffan.
Vilken man, offrar sin säng för min skull.
 
Har intagit lite frukost och skall snart inta duschen.
Nu är det bara att göra de vanliga morgon stöket så det inte blir
allt för ovanligt på morgonkvisten.
 
Hur ser min agenda ut i dag??
Tror jag ska gå upp till Camilla och Thomas och gosa med Wilma.
Det är ju en fin ide. Sen är det bara att vara och inte göra
mer än nödvändigt och det är ju teorin.
Den skall pluggas på i dag.
 
Det vart Gos med Wilma så klart,
en fika och givet vis en titt på Kottis.
 
Sen var det en promenad ner till centrum för att möta upp
Saga som skall handla i vanlig ordning.
Jag handlade lite hem och var på appoteket också.
Hittade Rilles present och då är det nästan klart.
 
Hem igen och kolla vad man skall äta.
Lite kyckling vart det.
Bara kyckling, mmmmm gott.
 
 
Ja vad ska man säga, åtta bidrag fyra låtar som jag kan tänka mig.
Mina favoriter gick ditekt till final, ettan och sexan. BRA!
Men .... vad är Paris och Porslin för låtar?????
Hur tänker man här??
Dom är inte trallvänliga någon stans.
Nä hoppas nästa deltävling är bättre :)
 
Ja lite film på kvällens slut timmar.
Nu är dagen gjord och kvällen kommer till ett slut.
Vill önska alla mina barnbarn en god natt och
dröm fina drömmar om er Granny
 
 
På återseende.
 
 
 
 
 
 
 
  Slut i rutan
 
Hakuna Matata, Det är ord som är bra. //super granny
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0