mån

 
MÅNDAG
130624
Johannes döpares dag

I Nya Testamentet är Johannes, enligt Lukasevangeliet son till prästen Sackarias och dennes hustru Elisabet, släkting till Jesu mor Jungfru Maria. Johannes föddes sex månader före Jesus och avrättades omkring år 30 e.Kr.

 

Johannes levde enligt evangelierna ett asketiskt liv i Judeens ödemarker och i trakterna kring Jordan. Han förkunnade att folket behövde omvända sig och låta döpa sig för att vara redo att ta emot Guds Son. Även Jesus kom till Johannes för att låta döpa sig, vilket blev inledningen på hans offentliga verksamhet. I Bibeln anges att Johannes greps av Herodes Antipas efter att ha kritiserat dennes äktenskap med sin brors hustru. Han avrättades genom halshuggning efter en tids fångenskap. Även Flavius Josefus rapporterar om Johannes Döparens avrättning, men anger som skäl endast att han var en karismatisk ledare med många lärjungar och därmed var en politisk riskfaktor.[4]

Den 24 juni (se midsommardagen) är den kristna högtid som instiftats till minne av Johannes Döparens födelse. Fram till 1924 benämndes enligt almanackan den 24 juni Johannes Döparen, och fram till 1952 inföll midsommardagen alltid den 24 juni. Numera firas Johannes Döparens dag i det svenska kyrkoåret söndagen efter midsommar.

I den ortodoxa kyrkan är han känd under namnet Johannes Förelöparen. På italienska kallas han San Giovanni Battista.

 Solen
Den trotsar regnet.
Heja solen
älskar dig.
 
 
Om mamma
För kärleken
är ingen vind för kall
och inget hav för stort. 
 
 
 
 
 
 
Hej där
Vis nu är det en ny vecka och nya utmaningar,
jag börjar jobba halvtid nu, det kan bli spännande och se vad det innebär.
Jag känner ingen glädje i att gå till jobbet utan ett skit måste.
Det är de jag måste få bort.
HUR? 
Vi kör denna måndag och ser vad som uppstår.
 
 
Skulle ha gått till gymmet i dag men gubben missa att vecka mig så jag
sov till sex. Jag vill ju gå dit till sex, mindre med folk då.
Men då kör jag i morgon i stället, tror jag behöver komma
tillbaka till de jag gjorde förut.
 
 
Intar min enorma frukost, och kollar runt vad som hänt på FB.
Kollar mailen också.
Så nu kan det vara på plats att ta en dusch, och komma i dagens kläder.
Det  skall regna sa de lärda undra om det kommer en skur???
Jag  väntar med spänning.
Dagen går, tar en promenad ner till centrum med Camilla.
Hon behöver en ny almenacka.
Jag hitta världens sötaste docka (dyr lite sak) till Joline
Hon är lite svag för tygdockor med garn hår. 
Oj vad hon kommer att bli super glad i morgon :)
 
Lunch på stinsen, det är så gott där.
Man får dock två luncher tycker jag som inte orkar
äta hela min sallad.
Tar hem resten.
 
 
Nu är det snart tid att gå till läkaren och lösa världs problem.
Det tar faktiskt hela 25 minuter att lösa dom.
Nya faste prover och sen skall jag fortsätta på halvtid fram till min semester.
OK kan det höja min livsglädje så då gör jag så.
 
Nu då hem och fixa maten.
Kommer upp på parkeringen och där hittar jag mina tonåringar.
Dom är på G ut och ser pigga och fräscha ut.
Jag kör dom ner till Tumba.
 
 
Nu hem och fixa maten. Gubben lär vara hungrig när han kommer hem
om en timme drygt. Det blir ungs korv och stekpotatis med senapssås.
Det var helt OK, och maten var klar innan han komma hem. Bra där.
Så var det en fika med Renata i kväll.
 
 
 
Hon har semester och det är alltid lika trevligt att ta en kopp kaffe med henne.
Vi sitter på balkongen och njuter av de fina kvälls vädret.
Det var sol hela dagen och skönt var det.
 
Nu är det bara sängen som ropar,
klockan är ju 22.30 så man kan lägga sig då.
 
GOD NATT
  
Till mina kära barnbarn;
Sov gott och dröm fina drömmar om fina saker.
Jag älskar er alla.
 
På återseende.
 
  
RELAXING
återskapar lugnet i kroppen
 
 
 
 
 
 
  Slut i rutan
 
Hakuna Matata, Det är ord som är bra. //super grann

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0