Midsommar

 
FREDAG
130621
Alf & Alvar
Grattis
Midsommar med familjen
 

Hedniskt midsommarfirande[redigera]

Sett ur astronomisk synvinkel är en närliggande dag till dagens midsommardag det dygn som har den längsta dagen, sommarsolståndet. På de nordligaste breddgraderna, det vill säga norr om norra polcirkeln, går solen inte ens ner under horisonten och även mycket längre söderut är det ljust dygnet runt.

Eftersom det finns flera stenmonument som visar att människor i flera tusen år kunnat bestämma vid vilken tidpunkt sommarsolståndet inträffar är det troligt att någon form av firande förekommit kring midsommar långt tillbaka i tiden. Sommarsolståndet på norra halvklotet var den första dagen på årets tredje kvartal, (i gamla tiders solkalendrar). Övriga högtidsdagar var nyåret vid vårdagjämningen, halvåret höstdagjämningen, det sista kvartalet vintersolståndet och de däremellan liggande åttondelarna.

Under nordisk bronsålder förekom i Sverige soldyrkan[1] Vissa av de danser och riter som tros ha ägnats åt att fira solen finns bevarade på hällristningar.[2] Exakt hur firandet av sommarsolståndet gick till finns det få källor om, men det troliga är att det varit i form av offerfester i fruktsamhetens tecken, på många sätt motsvarande första maj-firandet i andra västeuropeiska länder. Dock är uppgifterna om förekomsten av midsommarblot ”sporadiska och tveksamma”.[3]

De äldsta bevarade skrifterna som nämner midsommarfirandet i Norden är de isländska kungasagorna från 1200-talet. Där skrivs det om Olav Tryggvason och står att läsa:[4] "Han avskaffade offerölen och satte i stället med folkets instämmande högtidsöl vid jul, påsk, midsommar och Mikaeli."

Kristet midsommarfirande[redigera]

Den kristna kyrkan knöt på 300-talet tidpunkten för midsommarfesten till den helige Johannes döparens dag den 24 juni (Johannes föddes enligt Lukasevangeliet sex månader före Jesus och firas därför sex månader före jul).

På flera språk kallas helgen för Johannesdagen eller Sankt Hans, men på svenska med flera språk kallas den alltjämt midsommar. I Svenska kyrkans kyrkoår har tidigare midsommardagen och Johannes döparens dag firats på samma dag. Detta ändrades dock 2003 då Johannes Döparens dag flyttades till söndagen efter midsommardagen. Detta innebar att midsommardagen fick temat Skapelsen i den nya Den svenska evangelieboken.

 
Om mamma
En mamma är någon som kan ta plats i alla andra ställen,
men vara plats ingen annan kan ta.
 
 
 
 
 
Hej där
 Nu du är det midsommar, sommarens höjdpunkt med firandet.
Jag och min familj har haft en tradition att alltid vara på ängen i storvreten,
vi är så många och det var lättare att vara på ängen där vi kunde leka och grilla.
Vi kör det fortfarande och nu varigerar det med hur många som kommer.
Få se i år vilka vi blir.
Vi kör dagen så kan du läs om den.
 
 
Vakna runt sju i dag faktiskt, det kändes bara bra.
Har lite att stå i så det är lika bra att sätta fart på en gång.
Frukost med en ägg macka fixad av gubben, mm gott.
I väg och handla jordgubbar, och sen fixa salladen.
 
 
 Allt fixat nu skall jag hem och packa ner alla saker till midsommar firandet.
Tar med mig alla varor jag har hemma och knallar upp till
Branta  Backen 10 där all förbereds och sen
tas ut. Vi skall tända grillen vid 15 tiden, jag tror att det vart lite tidigare.
 
 
 
Då var det i gång och jag väntar med spänning om min son dyker upp.
Det skulle betyda så mycket för mig.
Jag hoppas av hela mitt hjärta.
 
 
Vi kör vidare och nu är grillningen i full gång.
Det ser smarrigt ut med allt.
 
 Det blåser till i bland och det blir himla kallt.
Men det kommer inge regn.
Massa saker att välja på att äta vet inte riktigt vad jag skall ta.
 
 
Vi plockar in runt sex för det börja blåsa lite väl mycket för att sitta ute och njuta av vädret.
Vi tar jordgubbarna inne med kaffe och en film.
 
Vi har en omgång TP också där jag vann och Camilla var bäst på
att svara på alla frågor.
Nu skall jag och gubben gå hem klockan är mycket.
 
Väl hemma är det bara att varva ner och komma i säng 01.30 
 
GOD NATT
  
Till mina kära barnbarn;
Sov gott och dröm fina drömmar om fina saker.
Jag älskar er alla.
 
På återseende.
 
  
RELAXING
återskapar lugnet i kroppen 
 
 
 
  Slut i rutan
 
Hakuna Matata, Det är ord som är bra. //super grann
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0