Nationaldagen

 
TORSDAG
130606
Gustav & Gösta
Grattis
 
Nationaldagen
 
Om mamma
Varje grässtrå har en ängel
som böjer sig över det och viskar:
"Väx, väw.."
 
 
 
 
 
 
Hej där
Det är vår nationaldag i dag, vi är så dåliga på att fira den. Vi
kan inte ens kopiera Normännen och deras ståhej.
Vi borde skärpa oss lite vi har ett vackert land och vi skall vara stolta över de vi har. 
Till Sverige.
 
 
 
Du gamla, du fria 
1.
Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Du gamla, du fria  
 2.
Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
 
3.
Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära.
din fana, högt den bragderika bära.
 
4.
Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden. 
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.  
 

Sveriges nationaldag, även svenska flaggans dag, firas den 6 juni varje år och är en helgdag i Sverige. Nationaldagen firas till minne av dagen då Gustav Vasa valdes till Sveriges kung 1523 och Sverige blev ett självständigt land. Även 1809 års regeringsform (som gällde fram till ikraftträdandet av 1974 års regeringsform) utfärdades den 6 juni.

Tidigare firades 6 juni enbart som svenska flaggans dag och det var först 1983 som dagen även fick status som nationaldag. Sedan 1996 är nationaldagen en salutdag, och från och med 2005 är nationaldagen även en helgdag

 Så då kör jag min dag på detta firande.
Så Nationaldagen Grattis.
 
 
När man ändå firar skall vi fira, vi bör väl bli som våra grannar Norge.
Jag har väl inget för mig  så här på morgon kvisten.
Har märkt att jag har tappat minnet en smula. Så det
är ju inte så roligt. Kanske skall ta och läsa lite böcker.
 
Vad jag tänkte mig var en sommar promenad, det var lite de jag siktar mot.
Fint väder och allt, men nu skall magen börja och krångla och vara orolig,
då törs jag inte vara långt från toan :)
 
 
 
Det blev inte så mycket promenerande jag behöver värkligen komma tillbaka till mitt levande.
Hoppas jag kan komma igång med träningen igen känns som ett måste
eller rättare sagt ett bra att göra.
 
 Jag och gubben var lite tvungen att åka till affären och handla
det är lite tomt i kylskåpet.
Kan ju bli så när jag inte har varit hemma.
Jag är ju trotts allt den som styr i hopp min familj medans alla andra flyer
runt. Jag känner en stor börda och måste alltid få allt att sitta som en smäck.
Det är inte så kul kan jag känna.
 
 
 
Väl fixat med de mesta är det Saga som skall hämtas i Skärholmen med ny frippa.
Så fint denna gång riktigt fint.
 
 
Nu vart det tacogratäng på Branta backen 10, det var också skönt.
Hade dock tänkt visiterat Salem på en fika med det får bli en senare visit då.
Jag vill nu också ha det en skön kväll och det blev två Batman filmer.
Sen var det att åka hem.
Ari gick lite tidigare han ville hem och sova han skall jobba i morgon.
 
Så nu kom jag lite sent hem men vad gör det?
Jag vill göra detta då gör jag de.
 
Så kryper ner bredvid min snarkande man som sover till
TV programmet vetenskap.
 
GOD NATT
  
Till mina kära barnbarn;
Sov gott och dröm fina drömmar om fina saker.
Jag älskar er alla.
 
På återseende.  
 
 
RELAX
det återger dig lugnet i kroppen
 
 
  Slut i rutan
 
Hakuna Matata, Det är ord som är bra. //super grann

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0