Långfredag

 
FREDAG
1303029
Jonas & Jens
Grattis
Långfredag

Långfredagen firas i kristen tradition till minne av Jesu korsfästelse och dödGolgata utanför Jerusalem. Dagen är i Sverige en allmän helgdag och infaller fredagen närmast före påskdagen.

Firandet av långfredagen började i Jerusalem under 300-talet på initiativ av biskop Kyrillos av Jerusalem. I Norden blev långfredagen helgdag på 1600-talet.

Finland [redigera]

Liksom i Sverige var de flesta offentliga nöjestillställningar tidigare förbjudna på långfredagen. Förbudet avskaffades den 1 september 1999, då lagen om offentliga nöjestillställningar upphävdes.[källa behövs]

Åland [redigera]

Åland avskaffades nöjesförbudet den 1 juni 2010, då landskapslagen om offentliga nöjestillställningar[1] upphävdes. Förbudet hade då inte tillämpats på senare år.

Republiken Irland [redigera]

Republiken Irland förbjuder försäljning av alkoholdrycker på långfredagen, precis som på juldagen. Många reser då till Nordirland för att köpa detta.[källa behövs]

 
 
 
 
GODER MORGON
 
  
God morgon Ja just bara till dig ...
Kul att just du tittar in i dag för att se vad jag har för mig en långfreda som denna.
Jag har som alltid tagit min frukost.
Duschen hoppas jag över nu på morgonen för att ta ett behövligt bad senare i kväll.
 
 
 
 
Jag har förberätt lite påsk pyssel, det skall då komma några små änglar i dag.
Så vi skall koka ägg och färga dom och göra dom så fina.
 Det är väl bra konstigt att tiden kan vara så långsam när man väntar på något.
Men till slut är det rätt tid och mina troll kommer.
 
 
Jimmie kommer med Johanna, Amanda och Joline.
Thomas, Camilla och Linus anländer med
 
Tindra och Lukas.
Vad kul,
Hur kommer det sig då??
Barnen sprang på dom när dom var på väg ner,
det är himla svårt att säga nej ...
det gör man inte.
 
Så nu är det fullt hus och Robin, Saga och Anthony är också här.
Gubben har rymt in till rummet och sitter och spelar data spel.
 
 
Dagen går och Jolin har fullt upp med att ha sönder de mesta.
Hon är inte intresserad att måla varken kaniner eller ägg.
Så hon får sin docka och lånar en av mig och går runt eller lekar med Linus.
 
Flickorna är väldigt duktiga men tappar lite intresse, dom vill leka istället.
Dom har något djur hem i garderoben. Jag och Camilla får färga äggen klara.
 
 
Det blir skatt jakt på påskägg sen. Det var helt hysteriska barn när dom upptäcker att dom
får mer godis :)
Jag har en korg med godis och sen får dom egna ägg också.
Vilken lycka, och det blir film Lejon Kungen.
Amanda åkte iväg med sin farmor så det blev bara Johanna och Joline som sover kvar.
 
 
 
Det som blev en utmaning var maten, skall dom få i sig något för huvudaget?
Oj vad barnen är duktiga dom åt faktiskt lite.
Saga har en svullen hals och skall hålla sig i sängen ett par dagar och kurera sig.
Lite taskigt lov för henna kan man tycka.
 
Jag har tvättstuga i dag och det kan vara skönt att få Jolins klänning  ren.
Jag sätter en trött Johanna i badet och sen får hon kolla på filmen
Modig.
 
 
 
Hon somnar sen skönt, Lilla Joline har sovit i Aris famn
ett tag hon var så övertrött efter dagens utmaningar att hon har svårt att koppla av.
Det blev en stund med Ari i lugn och ro. Och hon sover så tungt hela kvällen.
God natt mina gullgrisar.
 
 
 
Jag ska kolla på lite film med Ari.
Sen är det tid att sova och se nattens händelser från insidan.
 
GOD NATT
  
Till mina kära barnbarn;
Sov gott och dröm fina drömmar om fina saker.
Jag älskar er alla.
 
På återseende.
 
 
 
 
  
 
  Slut i rutan
 
Hakuna Matata, Det är ord som är bra. //super grann

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0