Ledig

 
TORSDAG
1303021
Bengt
Grattis
Vårdagsjämning
130320
(missa den i går)
 

Vårdagjämningen inträffar när solskivans centrum passerar gränsen mellan södra och norra himmelshalvan, det vill säga passerar himmelsekvatorn. Punkten på himmelsekvatorn där passagen sker kallas vårdagjämningspunkten.

Vårdagjämningen är inte en dag, utan en ögonblicklig händelse som inträffar vid en bestämd tidpunkt vid olika klockslag på skilda ställen på jorden, beroende på i vilken tidszon man befinner sig.

Dag och natt är inte exakt lika långa vid vårdagjämningen.[1] Detta förhållande inträder något dygn tidigare. Det beror på ljusets böjning i atmosfären, den så kallade atmosfäriska refraktionen. Refraktionen innebär att solen kan lysa på lite mer än halva jorden på en gång. Det medför att dagen blir längre och natten kortare än den annars skulle ha varit. Refraktionen medför också att dag och natt är lika långa först något dygn efter höstdagjämningen.

Dagarna omkring vårdagjämningen går solen upp rakt i öster, och omkring tolv timmar senare går den ner rakt i väster. Om man bortser från områdena närmast jordens poler är dagarna kring vårdagjämningen ungefär lika långa över hela jorden.

De flesta äldre solkalendrar räknade vårdagjämningen som nyåret, och fortfarande firas det persiska nyåret (Nouruz) på vårdagsjämningsdagen. Även det kurdiska nyåret (Newros) firas under vårdagjämningen, och firande förekommer också bland annat i Afghanistan och Tadzjikistan.

 
 
GODER MORGON
 
Har vaknat flera gånger mellan 1.30 och 4.30 i natt.
Ville inte riktigt sova som jag ska.
Nu är jag uppe och har lite att stå i.
Skall väl ta och skriva ett mess till Robins lärare,
Det går inte att få iväg ett mail till denna kvinna.
Åka med Saga till läkare.
Och jag ska till Södertälje soc kl.14 .
Har lånat en bil.
Duschat och intagit frukost, då är det bara mailet kvar.
Då är det bara att ta sig ut i kylan och gå ner till bussen som tar oss till sjukhuset.
En latte på vägen sitter bra.
 
 
Väl på sjukhuset efter så där 30 minuter har vi 20 minuter
till godo, det var snyggt jobbat.
Läkarbesöket tar bara 30 minuter så det var bra.
Hon mår bra och vi skall komma tillbaka om 2½ år.
 Då tar vi ett besök på apoteket och sen en fika.
Knallar ner till tåget som vi missa och får vänta där 15 minuter :(
 
 
Saga till skolan och jag hem.
Jag handla lite först innan jag kom hem, var lite saker som fattas.
Nu är det bara ett möte som skall avklaras.
Jag och Ari skall till soc.
 
 
Först är det lunch hos Millan faktiskt.
Det tackar vi för. sen var det bara att åka iväg.
När vi kommer till Moraberg är det köer Hugo, Va????
Nu 13.25 nä något har hänt.
Ja titta där E4 är tom.
 
 
Jag får reda på att bron har fastnat i upp läge, den står rakt upp.
Sen 11- tiden
(inte den vid stan, den stora motorvägsbron som brukar ha problem)
Vi åkte runt hela Södertälje runt centrum och villor,
tillslut kom vi fram bara 15 minuter sent.
Mötet tar alltid tid, man snackar en hel del.
Och det ser väl bra ut med detta uppdrag,
vi står under ständig lopp granskning och det i sig själv kan vara påfrestande.
Men det funkar bra, vi har tur vi har bra socialassistenter.
 
Nu är det bara hem som gäller.
Mat är inge fel att få i sig.
En lätt middag korv och potatis med grönsaker.
 
Och kvällen rullar på och jag är en smula slut.
Skall vila lite nu.
 
GOD NATT
  
Till mina kära barnbarn;
Sov gott och dröm fina drömmar om fina saker.
Jag älskar er alla.
 
På återseende.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Slut i rutan
 
Hakuna Matata, Det är ord som är bra. //super grann

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0