Helgdag

 
SÖNDAG
20141005
Bror 
Grattis
 

Den Helige Michaels dag.

PredikningarSkapad av Kristina Grahn lör, mars 23, 2013 21:44:10

Den Helige Mikaels dag. 2012.

Familjegudstjänst.

Den texten som vi läste idag handlar om en ängel och om en drake. Kan någon gissa vem som är snäll och vem som är elak av de där två? (Ängeln och Draken)

Och i berättelsen om Ängeln Michael och Draken – så är det faktiskt så att de slåss!

Ängeln slåss! Är det verkligen snällt?

Och inte nog med det – Ängeln Michael vinner över draken, och tvingar Draken ut ur himmelriket. Han får inte vara med mer. Är det snällt?

Är det inte lite synd om draken då? Tänk om draken hade kunnat bli snäll, och lära sig att hjälpa till där i himlen istället, då hade den kanske fått stanna kvar?

Men det verkade som om den här draken var en riktigt envis drake, som faktiskt inte ville bli snäll. Utan han ville bestämma, och skrämma de andra som bodde där när han sprutade eld ur sin stora Drakmun. Då blev alla så rädda för honom att de inte vågade säga emot. Så draken fick bestämma allting - och han bestämde inte snälla saker.

Vad tycker ni är elakt? Vet ni något som händer här på jorden som man kan säga

är elakt, eller ont?

Att skrämmas? Slåss? Skrika åt nån?

Krig?

Att man inte är rädd om jorden utan förstör den med gifter och smuts?

Kanske att man ibland har svårt att alltid vara snäll? Ibland kanske man blir arg - och behöver bli arg för att säga ifrån om nån annan gör nåt dumt?

Så som Ängeln gjorde.

Ängeln samlade faktiskt mod till sig - och sedan gick han till Draken och sa:

”Stopp – du får inte vara med om du skräms och vill bestämma över andra utan att bry dig om hur andra har det!”

Och för att man ska bli sådär modig så behöver man ibland hjälp. Tänk – ängeln Michael var ju mycket mindre än draken. Ändå vågade han slåss mot den!

Men Guds kraft är som en superkraft som kan komma in i oss människor och göra oss jättemodiga och starka. Och ibland sänder Gud sina änglar till oss också för att hjälpa oss!

Och det är därför vi i kyrkan vill berätta om Gud och Jesus och änglarna – för att tala om hur man kan lyckas med att vinna över drakar. Alltså sådana som vill bestämma utan att bry sig om hur andra har det!

 Dagens citat
 
 Jag önskar dig mycket att glädjas åt ......
 
Ett dussin varmluftsballonger
på drift över en vacker kvällshimmel.
Hej där 
 Jag kör en dag med massa saker att stå i. Hur kan det bli så???
GODMORGON MIN TROGNA LÄSARE. VÄLKOMEN TILL MIN DAG.
 
Har sovit som en kratta i natt, har hostat och nästan kräkts varje gång.
Nu är det så att Linus har vaknat och jag skall vara med honom.
  
Andas in ...........
håll....................
andas ut............
 
Fixar frukost till lillkillen ... Han äter smörgås med vatten .. jo det går ju bra.
Jag själv tar min favis frukost, fil, müsli, kaffe och smörgås.
Vi kollar lite på Tv på bikupan ock bara tar det lugnt jag är lite vimmelkantig.
 
En dusch skall också vara på sin plats, Linus sitter i min fina fotbalja som jag
fixa för ett bra tag sen. Den rymmer ett barn sittande och det ger stöd till dessa småttingar.
Dom skall ju inte halkarunt på ett tvåligt golv.
 
Nu har gubben kommit upp och ätit då kan vi ta oss till Heron city och kolla skydd till en Nokia 930 .
Han behöver det och skydd för skärmen också. Nu fans det inte. Blev lite förvånad.
Att sälja en telefon och inte ha tillbehör???
Konstigt.
 
En sväng ner till Huddinge, en kaffe stund med bästa Lollo.
Det blir mycket intressant snack och det vill säga att det är mycket på G.
Trevligt och gott gofika blev det.
 
Camilla ringer ett par gånger men hon får inte tag på mig.
Jag är upptagen med att samtala viktiga saker med Lollo.
Camilla ringer då på Lollos lur :) Smart unge :) .
 
Jo vi skall tänka oss att ta oss hem. Jag kommer ner med Linus.
Han längtar efter sina föräldrar kan jag tänka mig.
 
Men Camilla vill att jag kör dom till Eriksberg. Emelie fyller ju år i går.
Ja ha ja, det kan jag väl. Så vi far dit och där blir vi en timme. sen  hem och fixa mat.
 
Saga undra om jag kan hämta henne. Hon har jobbat 9 timmar i
dag. Jo det kan jag ju. Har inget för mig så att säga.
 
Skall väl göra kväll nu klockan är inte så mycket men med
tanke på att jag sov så illa i natt bör jag försöka sova bättre denna natt.
  
GOD NATT 
På återseende.
 
 
Till mina kära barnbarn;
Jag älskar er alla och saknar er jämt.
Skulle vilja ha er i min famn,
alltid.
Jag finns alltid för er.
 
  Tack för i dag
 
Hakuna Matata, Det är ord som är bra. //super granny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0