Februar :)

 
MÅNDAG
20150202
Kyndelsmässodagen 

Kyndelsmässodagen, kyndelsmässa, Jungfru Marie kyrkogångsdag, Herrens frambärande i Templet, är en dag i almanackan, och i kyrkoåret en festdag ägnad minnet av hur jungfru Maria 40 dagar efter födelsen bar fram Jesus i templet. I almanackan är den 2 februari kyndelsmässodagen, men dess kyrkliga placering varierar, även mellan samfund. Den iakttages dock av de flesta kristna samfund, och är en av de äldsta kristna festdagarna.

Händelsen, som härrör från judisk tradition, skulle ha ägt rum på den 40:e dagen efter barnets födelse. Fyrtio dagar efter den 25 december, som är dagen på kyrkoåret då minnet av Jesu födelse firas, blir den 2 februari som också bär namnet kyndelsmässodagen i den svenska almanackan.

Sedan 1772 firas kyndelsmässodagen i Sverige på söndagen som infaller 2-8 februari, såvida det inte är fastlagssöndagen då. I så fall infaller kyndelsmässodagen föregående söndag. Kyndelsmässodagen avslutar jultiden på kyrkoåret och kallas därför ibland för lilla julafton. I länder som följer den gregorianska kalendern och där dagen inte är en förpliktad helgdag firas den alltjämt den 2 februari. Gammelkalendariska ortodoxa firar den i stället den 15 februari.

Dagen ska inte förväxlas med Den saliga Jungfrun Marias tempelgång.

Mys kväll
 
 Dagens citat
 
 
Hej där 
Ny månad ... en ny arbetsvecka :)
Vad mer kan man önska sig :) 
GODMORGON MIN TROGNA LÄSARE. VÄLKOMEN TILL MIN DAG.
 
Ville ha en lugn morgon .
Men vad tog den vägen??
  
Andas in ...........
håll....................
andas ut............
Dusch, frukost är det allt i dag??
Ja det ser så ut, jag är irriterad och känner mig manglad. 
Hur skall denna dag sluta månne???
 
Tar lite kaffe på de då.
Min bästa vän i ALLA lägen ....
mitt kaffe.
 
Så dagen startar med sjukgymnasten ....
Det är konstigt nu för tiden det är mest snack och
man får mer övningar.
Jag skall dock vara försiktig med att böja huvudet bakåt .
 
(inte hennes rum)
Då är det bara att ta sig hem och kolla läget.
Saga har varit hemma ????
Ja ja hoppat ur skit kläder som ligger kvar på golvet.
 
Nä en sväng till Brinken och ta en "Sussi" lunch.
Sen är det tandläkaren AJ. Jag gillar inte tandläkaren.
Snacka om ont måste.
Efter den hämtar jag upp Camilla och hämtar upp Linus, taskigt väder att gå i.
Han blir lika glad att se mig .. och väl hemma är det vink ,kram, puss hej då.
Hem till gubben och invänta middagen och sen kvarters besök.
 
Det är sos från Södertälje som kommer med Saga ...
Hon skall ju ha sina saker. Packas i morgon och hämtas på
torsdag.
 
Nu är det kväll och man kan lägga sig och kolla tv.
 
GOD NATT 
På återseende.
 
 
Till mina kära barnbarn;
Jag älskar er alla och saknar er jämt.
Skulle vilja ha er i min famn,
alltid.
Jag finns alltid för er.
 
  Tack för i dag
 
Hakuna Matata, Det är ord som är bra. //super granny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0