Trettondedag jul

 
TISDAG
20150106
 Kasper, Melker & Baltsar
GRATTIS

Trettondedag jul, trettondedagen eller trettondagen (västkyrkligt även Epifania – "uppenbarelse" – och östkyrkligt Theofania – "gudsuppenbarelse") är en kristen högtid som infaller på den trettonde dagen i julhögtiden, det vill säga den 6 januari och är i Sverige en allmän helgdag. Trettondedagen firas bland kristna till åminnelse av uppenbarelsen av Jesus som Guds son genom hans födelse, genom hans Kristi dop och genom hans första underverk. Detta tema har inom Västlig kristendom kommit att överskuggas av de tre vise männen, som skall ha kommit till Jesus med guld, rökelse och myrra.[1]

Trettondedagen är trettonde dagen under julen med juldagen inräknad. Om man däremot räknar annandag jul som dag ett blir 6 januari den tolfte dagen efter juldagen och i äldre svenska talades det om såväl Þrættandi dagher som Tolfti dagher (iula) . I Storbritannien och Irland kallas dagen Twelfth Day of Christmas eller Epiphany och man pratar om Twelve Days of Christmas. I Tyskland kallas dagarna mellan juldagen och trettondagen die Zwölften.[2] I de flesta kristna länder anses denna dag avsluta julen (till skillnad från i Norden, där julen allmänt anses avslutad med tjugondedag jul).

 Härlig dag
 Dagens citat
  
Hej där 
Hej då julen vi ses om 12 månader drygt.
Nu skall man försöka övertala vädrets makt om vårens ankomst.
GODMORGON MIN TROGNA LÄSARE. VÄLKOMEN TILL MIN DAG.
 
Min medicin jag har är så bra att jag kan sova förbi magiska fem tiden :).
Det är skön skall ni veta, jag behöver inte vara uppe före tuppen.
Och jag vaknar i en bra harmoni.
  
Andas in ...........
håll....................
andas ut............
 
Så min stund med ljus och yoga .... ahhhh...... återhämtning av energi för dagen.
Visserligen är inget planerat så jag skall väll bara njuta lite av dagen.
Men nu har frukosten blivit klar och alt är i sin ordning.
 
Kollar in lite på FB, vad händer där .....
lite på nyheter om olika vålds brott och annan skit.
Vad är det med folk??? Varför är det så svårt att bara
ha lite respekt. Man får tycka vad man vill och man kan säga vad man vill.
Sen är det bra. dom som håller med bra gör det, de som inte håller med ... gör inte det.
MEN respektera att en annan tycker si, och inte som du.
 
Lika på jobbet .... va bra du jobbar här gör det du ska och sen gå hem.
Det är dina kollegor, dom är här för samma sak som du, gör uppgiften tillsammans sen gå hem.
Kan det vara svårt?? då kanske man skall byta jobb eller se över sina värderingar.
En tanke bara.
 
Så vad händer i dag då???
Jag skall se vad familjen har funderat på eller inte funderat alls.
Jag vill bara ta det piano i dag..
 
Jag kör Camilla och Thomas med  Linus till Södertälje ... dom skall fika hos
Daniel och Annelie. Så det blir lite handling också då träffade jag på
sonen. Han hade sin lilla fina flicka med sig som så klart
skulle gå med mig i affären.
 
Hon fick ett pussel av mig .... Hon ville så gärna ha det.
Jag skulle ha mjölk och bröd så det var ok med ett pussel.
Nu skall jag hem och lika så min son.
 
Väl hemma blir det pannkakor av mjölken jag köpte.
Det räcker gått och väl till Robin + kompis och Saga + kompis
och gubben och mig. Ändå finns det till lunch till mig i morgon
om inte min gubbe äter upp dom.
 
Eftermiddagen lugn och sansad med lite natur tv.
Gubben fixar middagen, kyckling.
Så skönt att inte ha något för sig.
Så man kan förbereda sig för kvällen och lite bar TV kanske.
 
Och det är skönt att bara vara........
Inga förpliktelser bara vila.
Middagen var god, kycklingklubbor med råstekt potatis
och sås, bea så klart lite grönt också.
 
Efter en härlig mat koma så gör jag kväll.
 
GOD NATT 
På återseende.
 
 
Till mina kära barnbarn;
Jag älskar er alla och saknar er jämt.
Skulle vilja ha er i min famn,
alltid.
Jag finns alltid för er.
 
  Tack för i dag
 
Hakuna Matata, Det är ord som är bra. //super granny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0