Vilodag.

 
SUPER FARMORS BLOGG.
V.44
SÖNDSAG 151101
Allhelgonadagen

Allhelgonadagen (i äldre tider även skrivet all helgona dag, i dagligt tal "allahelgona") är en dag som alltid infaller 1 november. Detta till skillnad från Alla helgons dag som i Sverigenumera är benämningen på en rörlig helgdag förlagd till den lördag som infaller mellan 31 oktober och 6 november.

Ursprunget till båda dessa dagar är detsamma, och den ursprungliga platsen var den 1 november, ett datum som behållits i de flesta länder och som i den svenska almanackan hela tiden varit fri från andra namn. Distinktionen mellan de båda namnen infördes 1953, då Alla helgons dag flyttades från att ha varit första lördagen i november till sin nuvarande plats. Samtidigt blev den allmän helgdag (lördagar var fortfarande arbetsdagar när beslutet togs 1953). Eftersom 1 november fortsatte kallas allhelgonadagen kallades den nya helgdagen för alla helgons dag.

Innan dess gjordes inte denna åtskillnad, utan båda dagarna kallades "Alla helgons dag" eller "Allhelgonadagen" (namnen var synonyma).

 
Dagens citat.
Bildresultat för citat om tro
 
VÄLKOMMEN TILL MIN DAG.
 
Att vakna fem och upptäcka att sonen inte mår så bra,
kan vara;
1. Besviken, han vet bättre.
2. Ja då har han festat loss då.
3. Små spydig ...:) "mår du dåligt?".
 
Jag väljer en av dessa....:)
 
Nu är det frukost time och jag får en god och nyttig frukost.
Njuter av alla tuggor och vet att detta är njutnings bart.
Tänder ljus och har återhämtning Hugo.
 
Nu är det bara kaffet kvar och lite läsning på nätet.
FB, Aftonbladet och annat roligt.
Njuter av stillhet och ensam tid :) .
 
Dagen löper på och jag får mina säten i bilen fixade av
Thomas...
Bildresultat för falsk Walewska
Tack för det, nu är den fräsch igen.
Det är så bra att bilen kan få sig en upp
gradering.
 
Handla lite på Willys....Mjölk tar alltid slut.....
Men fan vad det skall vara snorigt.
Mina smaklökar är ju sjukt på verkade.
 
Nå ja nu är det efter lunch och sonen är på fötter.
Det blir lite film.....Arrow och Flash....
Min eftermiddag med Juhani.
Bildresultat för falsk Walewska
Middag...falsk Walewska 
 
Om inte du vet vad det är.
Gott.
 
Min kväll i säng....
Walander.
 
Slut i rutan.
 
HAKUNA MATATA,
Det är ord som är bra.
//SUPER GRANNY

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0