Vilodag.......

 
SUPER FARMORS BLOGG
V. 46
151115
Leopold
GRATTIS.
 
Domssöndagen
Domssöndagen, även Kristus konungens dag, är i olika västerländska kyrkor kyrkoårets sista söndag och infaller den söndag som infaller 20–26 november.
 

Svenska kyrkan har domstemat funnits på den sista söndagen före advent åtminstone sedan 1686 då Matteusevangeliet, kapitel 25, blev predikotext. Benämningen Domssöndagenför söndagen blev dock inte officiell förrän 1921. Dagens tema var mellan 1942 och 1983 "yttersta domen", men ändrades 1983 till "Kristi återkomst".

Den liturgiska färgen är grön, vit eller blå/violett (det senare allenarådande enligt 1942 års ordning). Vit är för att betona Kristi seger och glädjen hos hans trogna över hans återkomst.

 
När man vaknar klockan fyra och inte vill gå upp, då somnar man om
I alla fall normala människor, inte om man heter Phia.
Nej ....då vrider man sig fram och tillbaka.
Sen går man upp.
Fixar frukost och njuter av lite tända ljus och tystnaden.
Fint som en förtrollad värld.
 
När man ser värmen och lågorna på ljuset längtar man lite till jul och advent.
Tända de magiska ljusen och njuta av dom.......
Det är så fint.
 
Det kom lite sol vid lunchen i dag, tar en promenad
med gubben, jag måst hämta ut lite mediciner.
Det blev lite ingefära och ljus också.
 
Väl hemma blev det kaffe....är någon förvånad???
Nä kan tänka mig det..... Hur skulle jag klara dagen utan kaffe???
Det blir nog bäst att fixa lite hemma...
men jag pallar inte. Tar soffhäng istället.
 
Blir serverad lite middag av gubben och kollar på Dundee på TV.
Juhani lyser med frånvaro...Men han klarar sig.
Han sover hemma i natt så jag ser honom i morgon bitti.
 
Camilla ringer och bjuder på kaffe.....OK kan vara gott.
Lite skit snack och skratt åt Linus.
Han är så cool kille.
 
Nä hem igen... kollar TV och har lite soffhäng igen.
Det är bra att passa på att vila, jobbar kväll på tisdag.
Så jag säger klart slut för i dag.
 
HAKUNA MATATA,
Det är ord som är bra.
//SUPER GRANNY
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0