Kalas dag

 
SUPER FARMORS DAG
V. 4
SÖNDAG
160131
Ivar & Joar
GRATTIS
kyndelsmässodagen
 

Kyndelsmässodagen, kyndelsmässa, Jungfru Marie kyrkogångsdag, Herrens frambärande i Templet, är en dag i almanackan, och i kyrkoåret en festdag ägnad minnet av hur jungfru Maria 40 dagar efter födelsen bar fram Jesus i templet. I almanackan är den 2 februari kyndelsmässodagen, men dess kyrkliga placering varierar, även mellan samfund. Den iakttages dock av de flesta kristna samfund, och är en av de äldsta kristna festdagarna.

Händelsen, som härrör från judisk tradition, skulle ha ägt rum på den 40:e dagen efter barnets födelse. Fyrtio dagar efter den 25 december, som är dagen på kyrkoåret då minnet av Jesu födelse firas, blir den 2 februari som också bär namnet kyndelsmässodagen i den svenska almanackan.

Sedan 1772 firas kyndelsmässodagen i Sverige på söndagen som infaller 2-8 februari, såvida det inte är fastlagssöndagen då. I så fall infaller kyndelsmässodagen föregående söndag. Kyndelsmässodagen avslutar jultiden på kyrkoåret och kallas därför ibland för lilla julafton. I länder som följer den gregorianska kalendern och där dagen inte är en förpliktad helgdag firas den alltjämt den 2 februari. Gammelkalendariska ortodoxa firar den i stället den 15 februari.

Dagen ska inte förväxlas med Den saliga Jungfrun Marias tempelgång.

 
DAGENS CITAT
 
kreativiteten väcks i barnens förundran.
av; George Klein
 
VÄLKOMMEN TILL MIN DAG.
 
Ha ha ha 
Min mobil dog i natt och var död då jag vakna två minuter i fem.
Min klocka skall ringa fem så jag fick gott om tid,
ha ha ha ha
 
Nå väl morgon bestyr och nu frukost.
Så möter jag min son i dörren;
Han har varit ute med sina lurviga :)
 
 
Nu kar jag lite tid att läs nyheter innan jag skall plocka upp Maria.
Och sen far vi till jobbet. Det fans nästan ingen bil så långt ögat kan nå.
Vi mötte en eller två.
 
Väl upp så var det bara att planera dagen och sen jobba på.
Det går så bra att man blir alldeles lugn.
Nu kommer lunchen och sen är det eftermiddags kaffe. Dagen rullar på.
Jag jobba med Simon i dag och sen kom Lydiah in klockan 12.
 
Inga problem alls, det är så bra dag.
Tar Maria och åker hem nu väntar kalas.
Massa barn
Fina killen
Wilma 
Farmor
Mamma
Lilla hon
Kim och Astrid
 
Kaffe, kakor, glass och mer kaffe.
Så nu är man så proppmätt
och en stor sockerkick.
 
Vi tar oss hem och jag skall köra Juhani till Tuna,
Släpper av gubben och Johanna hemma, dom får förbered Maten.
Man måst ju äta också.
 
Nu när gubben är och lämnar Johanna skall jag passa på att kolla lite TV.
Johanna har bott framför vår TV.
Hon kan inte ha haft kul.....
 
Men tydligen, det som inte finns här är ju bara ett gäng syskon.
Men hoppas det var kul ändå. Jag säger hej då kram och puss 
Och ha det gott till gummsan.
 
Nu tar jag och gör kväll och sen är det sov tid för mig...
Klockan blir i alla fall 21 innan jag kommer till ro. 
 
 
HAKUNA MATATA,
det är ord som är bra.
//SUPER NANNY

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0