Så var det kvälls jobb

 
SUPER FARMORS BLOGG
V. 5
TISDAG
160202
Kyndelsmässodagen

KyndelsmässodagenkyndelsmässaJungfru Marie kyrkogångsdagHerrens frambärande i Templet, är en dag i almanackan, och i kyrkoåret en festdag ägnad minnet av hurjungfru Maria 40 dagar efter födelsen bar fram Jesus i templet. I almanackan är den 2 februari kyndelsmässodagen, men dess kyrkliga placering varierar, även mellan samfund. Den iakttages dock av de flesta kristna samfund, och är en av de äldsta kristna festdagarna.

Händelsen, som härrör från judisk tradition, skulle ha ägt rum på den 40:e dagen efter barnets födelse. Fyrtio dagar efter den 25 december, som är dagen på kyrkoåret då minnet av Jesu födelse firas, blir den 2 februari som också bär namnet kyndelsmässodagen i den svenska almanackan.

Sedan 1772 firas kyndelsmässodagen i Sverige på söndagen som infaller 2-8 februari, såvida det inte är fastlagssöndagen då. I så fall infaller kyndelsmässodagen föregående söndag. Kyndelsmässodagen avslutar jultiden på kyrkoåret och kallas därför ibland för lilla julafton. I länder som följer den gregorianska kalendern och där dagen inte är en förpliktad helgdag firas den alltjämt den 2 februari. Gammelkalendariska ortodoxa firar den i stället den 15 februari.

Dagens citat
 Det högsta är ej att aldrig falla utan att resa
sig efter varje fall.
 
av; Kinesiskt ordspråk.
 
VÄLKOMMEN TILL MIN DAG
 
Har en orolig natt med konstiga saker som händer.
Men det finns alltid något bra med detta också.
Jag sov länge i dag bara för att jag har varit vaken i natt.
 
Nu är det tisdagsmorgon och snön som kom i går kväll är borta,
nu är det isigt och halt. Så man får vara försiktig.
Jag har intagit min frukost och nu är det Aftonbladet och en kaffe som gäller.
 
Dagen händelser...Samma som i går.
Nu är det mycket om valet i USA.
Vem går segrande ur detta....
 
Nyheter i stora drag.... Våldsbrott, börs ras och sport.
Vi lever i en värld som ser väldigt illa ut.
Något som har hänt, det gäller vist att göra så mycket skit som möjligt.
Man skall helst ha ihjäl varann och sen fortsätta med mer vold.
 
Det kommer att vara synd om våra barnbarns bar att
leva i denna onda värld där man ruffar åt sig och
sårar så många man kan.
 
Nä när jag var barn kunde man leka ute tillsammans och alla var lika värda,
När jag fick barn var det oroligt i världen... men hä i lilla Sverige var det lugnt.
Och sen hände det något.....och nu kan man inte ens vara ute,
eller gå på bio, restaurang eller bara promenera efter klockan 18.00
 
Nä nu vill jag bara få världen att begripa att det är fel så fel allt som händer nu.
Det är inte meningen att vi skall ha ihjäl varandra bara för att.
Vi skall leva med varandra och skörda och ta hand om moderjord.
Vad gick snett???
 
Nu är klockan mycket och jag skall i väg till jobbet.
Hej och hå. In i bilen och i väg mot Huddinge.
Väl på plats möter jag Erika från Rosendal på parkeringen.
 
Snackar lite och sen går hon till sin avdelning och jag till min.
Får en stor överraskning när jag ser att Mairi är på vår sida i dag....
Hon skall vara där nu och det kan ju vara skoj.
 
Så jag skall jobba med en ny timmis för oss, Halla.
Och sen är det bara vi på kvällen.
Det är fullt och det är bara vi.
Jobbigt.
 
Men allt går som en dans och vi har fullt upp.
Städa rum torka golv, försöka få upp boende som inte vill.
Jobba med att se till att alla får det dom skall ha.
 
Men kvällen rasar på och oj nu slutar jag...
Hala och jag går hem och jag har en tidig morgon i morgon.
Väl hemma är det kaffe som väntar...
 
Tack och hej
 
God natt.
 
HAKUNA MATATA,
Det är ord som är bra.
//SUPER GRANNY
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0