Tidig morgon

 
SUPER FARMORS BLOGG.
V. 6
ONSDAG
160210
 Iris
GRATTIS
 
Askonsdag

Askonsdagen (latindies cinerum) är onsdagen efter fettisdagen, som i sin tur är tisdagen efter söndagen Quinquagesimafastlagssöndagen.

Askonsdagen är första dagen i fastetiden. Den har fått sitt namn efter den katolska sedvänjan att strö välsignad aska på de botgörare som denna dag fick lämna kyrkan. Efterabsolution fick de åter komma in i kyrkan på skärtorsdagen.

Under askonsdagens mässa är det vanligt att prästen tecknar ett kors med aska på gudstjänstdeltagarnas pannor för att påminna om människans dödlighet. Vid tecknandet säger prästen detta eller liknande: ”Kom ihåg, o människa, att du är stoft och att du åter skall bli till stoft. Omvänd dig och tro evangelium.”[1]

Askonsdagen har en plats med detta tema i Svenska kyrkans evangeliebok. Den återinfördes 1983 efter att ha varit bortplockad sedan reformationstiden. Också i Finlands lutherska kyrka[2] har kyrkohandboken texter och böner för askonsdagen och instruktioner för hur dagen skall firas.

Askonsdagens tema är i Svenska kyrkan "Bön och fasta".[3]

Jag missa i går att skriva...
Fettistan.

Fettisdagen, eller något ålderdomligt vita tisdagen (en beteckning som dock även något oegentligt används för tisdagen i stilla veckan), i Finland fastlagstisdagen, är i kristentradition tisdagen efter fastlagssöndagen, 47 dagar före påsk. Dagen är därmed rörlig, och kan infalla som tidigast 3 februari och senast 9 mars. Fettisdagen är den tredje av de tre dagarna i fastlagen, dagarna före fastan, där den första är fastlagssöndagen och den andra är blå måndagen.

Namnet fettisdag är bildat av "fet" och "tisdag", där fet syftar på all fet mat som brukade ätas på fettisdagen. Ordet är belagt sedan 1594.[1]

 
DAGENS CITAT.
 
Ingen festning är stark att den inte kan
intagas med pengar.
 
av; Cicero 
 
 
VÄLKOMMEN TILL MIN DAG.
 
Nu är jag vaken efter ett himla flyttande i natt....
Jag och gubben har flyttat i min dröm...
inte till mindre utan till större bostad :)
Hur är det möjligt???
 
Nu är jag i alla fall uppe och intar en frukost.
Den är ju inte så bigg men det är min frukost:)
Skall nu läsa lite nyheter innan jag drar till jobbet.
 
Mot jobbet..lite mer bilar nu på morgonen.
Det är skönt att köra denna sträcka på morgonen då det inte finns 
så många andra trafikanter. Väl på jobbet byter vi om och
jag har den minsta omklädningsrummet.
Det var packat där inne...fyra stycken och det går inte att byta om.
 
Så nu är det min tur att komma i kläder...upp på avdelningen och byta av natten.
Natten har varit så där lagom, lite smått och gott. Annars inget.
Nu tar vi tag... jag och Lydiah.
 
Dagen går och jag har nu gjort dagen fram till lunch.
Då är det pasta,skinka gegga....:)
Det var gott men inget man bjuder på så här till äldre.
Men det är då inte jag som är i köket :).
 
APT möte klockan två...tar upp lite här och lite där.....
Så klockan han bli 15.30 innan jag går.
Ner till apoteket....får lite kvitton och sen är det bara att
skicka dom till advokaten.
 
Hem fixa middag och invänta gubben.
Skall kolla på Dr Phil tänker jag....
Vad händer i soffan??????
Pang så sover jag.
FAN....
 
Sov till 21.45 sen flytta gubben mig.
Jag lade mig i sängen och ....
Natti natt.
 
HAKUNA MATATA,
Det är ord som är bra.
//SUPER GRANNY

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0