Allt är nytt

 
SUPER FARMORS BLOGG
VECKA 1
FREDAG
160101
Nyårsdagen

Nyårsdagen är kalenderårets första dag. Den gregorianska kalenderns nutida placering, 1 januari, härrör från romarna, som år 153 f.Kr. förlade konsulernas tillträde till denna dag (tidigare började det romerska året den 1 mars, vilket är förklaringen till att det är just februari som blir en dag längre i händelse av skottår).

Efter att 25 december firades som Jesus födelsedag blev 1 januari åttonde dagen efter födelsedagen vilket är den dag judiska barn namnges och omskärs. I samband med andra konciliet i Tours år 567 beslutades att en omskärelsemässa skulle hållas till minne av det. Därför kom första januari att kallas omskärelsefest. Firandet upphörde under medeltiden i samband med att nyårsfirandet tog över.[1] Temat i Svenska kyrkan den här dagen är "I Jesu namn".[2]

Det var först under högmedeltiden som den 1 januari åter slog igenom som nyårsdag inom västkyrkan, dock inte överallt ens i Västeuropa. Dagen har dock alltid räknats som årets första enligt den gregorianska kalendern, som fastställdes på 1500-talet i de katolska länderna och som de protestantiska länderna anpassade sig till under 1600-1700-talen. Denna kalender har under 1900-talet även tagits över i sekulära sammanhang i det ortodoxt kristna Östeuropa, och av praktiska skäl även på många andra ställen över hela världen som har varit under inflytande av västerlandet.

 
Dagens citat
 
Alla djur, utom människan, vet att livets huvudsakliga
mening är att man ska njuta av det.
av; Samuel Butter
 
VÄLKOMMEN TILL MIN DAG
 
Ja jo jag somna ju om där vis 01.00 och har sovit nu fram till 07.15
Inte alls illa men... det börjar oroa mig varför jag sover så mycket 
och att jag är trött konstant.
 
Bör nog ta en läkartid på detta.
Vill veta vad det kan vara.
allt annat än det till hör åldern vill jag veta.
 
Min dag börjar med en skön stunds yoga,
andning och relaxa.
tända ljus.
Min frukost skall intas.....
mmmm gott.
lyssnar på det porlande ljudet av mitt
vattenfall och akvariet.
 
Då är min dag igång och jag kollar lite vad som händer
i världen.... Det är stor brand  där en hel vind gick åt.
Lyx hotell i Dubai brinner också.
Ja det är ju inte riktigt klokt att det kan bli så stora bränder.
Man kanske skall se över lite byggen med brandväggar här och där.
 
Nå väl nu skall jag mot jobbet och ta upp Maria också.
Vi far mot Midsommarvägen. 12 - 20 är vårt pass idag...
Så nu är man här ock skall byta om,
Upp på avdelningen.
 
Möter ACP som berättar lite info om en ny gäst och sen om hur det var,
Lugna gatan kan man tycka. Men det kommer en monstervecka nästa vecka....
Mycket tungt och många gäster.
 
Men i dag är i dag och jag och Lydiah jobbar.
Skall gå bra detta.
Vi är proffs.
 
Vi har det bra och det blir oroligt först framåt kvällen när vi inte syns,
så klart de blir oroliga. Men man sticker ut huvudet boch talar om att jag är här kommer snart.
Men det glömmer de ju, så ut med skallen igen.
Funkar ett par gånger.
 
Nu är det tack och hej för min del.
Jag slutar nu 20.00 så tack för en fin dag.
Allt är så bra.
 
Kör Maria hem och sen är det bara hem och
varva ner så man fixar morgondagen.
 
HAKUNA MATATA,
//SUPER GRANNY
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0