Ta detta på allvar....

 
SUPER FARMORS BLOGG.
V. 3
SÖNDAG
160124
Erik
GRATTIS
 
septusgesima

Septuagesima, latin ’den sjuttionde’, betecknar första söndagen i förfastan. Den infaller dock exakt en söndag före sexagesima.

Septuagesima är latinskt ord för "den sjuttionde". Man syftar i det här fallet på den sjuttionde dagen före påsk (nionde söndagen före påsk). Högtiden har även kallats "Dominica in septuagesima", eller "Dominica infra septuagesimam".

Egentligen stämmer det inte, då söndagen septuagesima infaller på 64:e dagen före påsk. Olika förklaringar till detta har framförts och ingen tycks veta exakt hur högtiden fått sitt namn. Den ena förklaringen, som anses vara mest sannolik, är att man för söndagarna septuagesima (den sjuttionde), sexagesima (den sextionde), quinquagesima (den femtionde) etc. valt jämna tiotal för att få jämn talföljd. Den andra förklaringen, som också anses trolig, är att man med septuagesima påbörjar den föreskrivna fyrtio dagar långa fastan. Om man gör en sträng tolkning av reglerna för fastan, skall den pågå fyrtio dagar före påsk, utan att medräkna fastefria veckodagarna torsdag, lördag och söndag.

Svenska kyrkan är den liturgiska färgen violett eller blå. På altaret står blåa eller violetta blommor, och två tända ljus. Temat är "Nåd och tjänst".[1]

 
DAGENS CITAT
 
Ingen kan få dig att känna dig mindervärdig
utan ditt samtycke.
 
av;  Eleanor Roosevelt.
 
VÄLKOMMEN TILL MIN DAG
 
Vilken sov morgon 0815 inte illa, jag har varit vaken tidigare
men vägra att gå upp så nu blev ju klockan massa :)
Skönt för mig och min kropp.
 
Frukost, njuter till 100 % och vet att det är så bra
det bara kan bli. Jag har min sköna stund och hinner njuta i fulla drag.
Min dag är nu igång och jag har det bara bra.
 
Nollan är det ute i dag det kan betyda två saker;
1) Vi kommer att få ett sky helvetes väder om ett par dagar,
2) Tidig vår och det kan ju vara mysigt.
Jag tror på alternativ ett..
Vad tror du??
 
Dagen till min ära är det så att jag känner mig väldigt
utvilad och väldigt pigg för just nu är allt bara lugnt och skönt.
 
Det är så att Lilla Jack skulle ha kommit i dag....
Men han är sjuk så det får bli en annan dag.
Linus skulle ha varit här med Jack, men efter som det inte blir något
med Jack så tar vi Linus på en is promenad....
Brosjön....
Ari kollar om isen är bra han har hjälp av Linus
Snö ängel
Fika
Gott med fika
Bära stockar och flytta på pinnar är roligt.
Ari njuter av kaffe pausen.
 
Det blev lite kallt om fötterna på mig och det hände en
olycka på killen så då tar vi oss hem.
Det var en lång väg till bilen.
 
Lämna över en liten kille till föräldrarna.
Vi for hem och jag skall baka bröd i dag.
Så jag tar mig ner till Willys och köper jäst.
 
Nu är det bara att fixa degen....
och sen är det pizza till middag.
Nu skall degen jäsa och
sen är det baka.....
Gott :)
 
Nu kan kvällen anlända och jag bara är.
 
God natt
 
HAKUNA MATATA,
Det är ord som är bra.
//SUPER GRANNY

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0