Midsommar....på Brinken :)

 
SUPER FARMORS BLOGG.
V. 25
160624
Johannes döpares dag

Den helige Johannes Döparens dag eller Johannes Döparens dag är en kristen helg i kyrkoåret, tillägnad minnet av Johannes Döparens födelse. Den är en av kyrkoårets äldsta helger och firas traditionellt den 24 juni, sex månader före jul.

Finland och Sverige har man flyttat helgen, så att man i Sverige från 1953 till 2002 firade den lördagen närmast 24 juni och sedan 2003 års evangeliebok söndagen som infaller den 21–27 juni, i Finland sedan 1955 lördagen närmast efter den 19 juni.

Dagen firas i[ifrågasatt uppgift] många katolska länder och i Sverige och Finland. Den har sedan 1834, officiellt sedan 1977, firats som Québecs nationaldag. Dagen kallas Sankt Hansdag i Danmark och Norge och Johannistag på tyska.

Att Johannes Döparen föddes vid denna tid på året anses grundat på ett stycke i Lukas evangelium där det nämns att Johannes föddes sex månader före Jesus. Seden att fira denna högtid upptogs på 400-talet, omkring ett sekel efter det att man börjat fira Jesu födelse i juletid.

 
Midsommar afton
 
DAGENS CITAT
 
Den kloka kvinnan blir glad 
när hon anses vacker.
Den vackra kvinnan blir glad
när hon anses klok.
 
av; Selma Lagerlöf
 
VÄLKOMMEN TILL MIN DAG.
 
Men vad det var trökgt i dag då.....
Öm i hela kroppen, det kan inte vara så att jag har
legat fel...då skulle jag ha vaknat, eller :)
 
Upp och hoppa, fixa sig och njuta av en frukost....
det är ju lite av livets goda... en god frukost :)
Som pricken över i...
Kaffe. 
 
Färdig för avfärd till jobbet....
Jag har en tidig dag....
Tänk ledig helg :)
 
Nå väl jag skall inte springa i förväg med dagarna....
I dag skall jag alltså till jobbet nu på
morgonen i ...regnet :)
 
Jag kommer att sätta upp bilder för dagen
så ni kommer att se min dag
Lika mycket som min skrivna. 
 
Börjar med morgon regn :)
Väl på jobbet blir det massa duschar och annat strul med gäster som inte är på humör.
Dagen går bra i alla fall och vi kommer så bra fram till att alla är uppe och fått
sin frukost.
Vi planerar en lunch med god midsommar mat.
 
En trevlig lunch.
 
Nu är denna dag snart slut och jag har en ledig helg.
Det är skönt och det känns som om jag kan 
få en trevlig kväll också.
 
Så nu klockan 14.00 stänger jag min telefon och
ser till att fixa en bra midsommar.
Så klart att det är tråkigt att inte alla barnen var med,
men det glädjer mig att tre av syskonen var med.
 
Till en trevlig midsommar fest hos Camilla var
familjen Karlsson/Westerberg, familjen Annorlunda
och vi Ari jag och Juhani.
 
Fest till sen timme
var hemma runt 23 tiden....
Härlig kväll.
ägghalvor med smarrigt på.
Smörgåssnittar med mer godis på.
Kyckling, kött, potatis, sill,
och massa annat godis
Tårta.
Hayli
Joline och Linus
Amanda och Johanna
Juhani och nea
Thomas, Camilla, Juhani, Jimmie och Nea
Amanda
Johanna
Thomas och Juline
 
Jimmie kör hem oss och jag lägger mig en stund på sängen,
trött som fan.
 
Denna dag är en underbar dag.
Tack familjen :)
 
God natt.
 
HAKUNA MATATA,
Det är ord som är bra.
//SUPER GRANNY
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0