Och så var det en söndag......

 
SUPER FARMORS BLOGG
v. 11
SÖNDAG 160320
 Joakim & Kim
GRSTTIS
 
Vårdagjämning
 Vårdagjämningen inträffar när solskivans centrum passerar gränsen mellan södra och norra himmelshalvan, det vill säga passerar himmelsekvatorn. Punkten på himmelsekvatorn där passagen sker kallas vårdagjämningspunkten.
 
 
Palmsöndag 

Palmsöndagen är söndagen före påsk, som i kyrkoåret inleder stilla veckan. Palmsöndagen är ägnad minnet av Jesu intåg i Jerusalem, då han red på en åsna in till Jerusalem och hyllades av folket. Åsnan lät han hämta i Betfage på sin väg från Betania.

Inom Romersk-katolska kyrkan, men även på andra håll och även inom Svenska kyrkan, företas palmsöndagsprocession, då de troende vandrar med palmkvistar i händerna. Innan processionen uttalar prästen en välsignelse och stänker vigvatten på kvistarna och processionen med hjälp av en aspergil. I Svenska kyrkan är den liturgiska färgen violett, och på altaret står sälgkvistar och två tända ljus. Temat är "Vägen till korset". [1]

Söndagen åminner om Jesu intåg i Jerusalem då folket hälsade honom med palmkvistar i händerna. Episoden återberättas i Bibeln i Markusevangeliet 11:1-11, Matteusevangeliet21:1-11, Lukasevangeliet 19:28-44, Johannesevangeliet 12:12-19. Intåget finns också i predikotexten för första advent. Jesu intåg i Jerusalem inträffade veckan innan hans död och återuppståndelse, och räknas därför som inledningen till stilla veckan. Evangelierna berättar att Jesus red in i Jerusalem på en åsna, vilket av kristna betraktas som ett profetiskt tecken eftersom detta anspelar på en judisk tradition om Messias som bygger på profetian i Sakarja 9:9, "Fröjda dig storligen, du dotter Sion; höj jubelrop, du dotter Jerusalem. Se, din konung kommer till dig; rättfärdig och segerrik är han. Han kommer fattig, ridande på en åsna, på en åsninnas fåle".[2] Evangelierna berättar att när Jesus så red in på åsnan i Jerusalem, hälsade folket honom med tillropet "Hosianna, Davids son, välsignad vare han som kommer i Herrens namn", samt lade ner sina mantlar, kvistar och löv på marken framför åsnans fötter. Innan intåget hade Jesus med lärjungarna varit i Betania hos Lasaros, som Jesus väckt från de döda, och Maria hade smort hans fötter med olja.

DAGENS CITAT
Kvinnor tänker aldrig logiskt.
Det är därför de förhållandevis sällan
har fel.
 
av; William Hazlitt
 
 
VÄLKOMMEN TILL MIN DAG
 
Vaknar med ett trångt skall till min hjärna.....
Ja det är inte ofta jag har värk i skallen men i dag är en sådan dag.
Troligtvis för lite syre under natten.
 
Frukost....
mmm njuter varje tugga,,,en i taget också gott.
Jag avslutar med en kopp kaffe, 
hur ljuvligt är inte det.
 
Min dag är nu på G och vi skall fara mot...
Jag skall nu snart fara till Jerry för att
passa barn.
Men oj nu ringer han...Jerry alltså.
Det blev inge barn passning.
Elton är sjuk.
 
Så jag far över till Brinken på en kaffe, sen hem och
vilar/slappar. Händer inget särskilt i dag då.
Jag tar mig till Willys för att handla, vi är bjudna på
middag hos Karlsson/Westerberg.
Gott.
 
Hem med varor..500:- på två kassar..
lite mjölk, fil, ost, bröd och kaffe.
Nu undrar jag...vad är det som är dyrt???
 
Nå väl klockan är nu..18.00 och det är gryta på Brinken
som lockar, så god och så mätt är man nu.
Magen står i alla hörn det gäller att banta sen....
 
Och nu är det kul....
Från vilken film????
Tarzan :)
 
Så vad att göra nu då när man är hemma???
Slappa och vila upp sig in för morgondagen :)
 
Ha en bra kväll
 
God natt
 
P.S.
Denna fick jag av fam Annorlunda i går..
Ett tack för barn passning.
Tack <3
 
HAKUNA MATATA,
Det är ord som är bra.
//SUPER GRANNY
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0