Vi går sakta mot våren.....

 
SUPER FARMORS BLOGG.
VECKA 9
MÅNDAG 160229
 
 
SKOTTÅRS DAGEN
 

Ett skottår är ett år med fler dagar än normalt. I den julianska och gregorianska kalendern förlängs året med en skottdag, som (numera) läggs till i slutet av februari. I lunisolarkalendrar som judiska, babyloniska och den gamla romerska kalendern innebär skottår att året har en extra månad – skottmånad.

Skottår är ett sätt att hålla kalenderåret i takt med det astronomiska året.[1] Eftersom det tropiska året (årstidsåret) är cirka 365,24219 dagar långt går det inte att ständigt använda 365 dagar i kalendern.[2] Inom loppet av 100 år skulle årstider, datum för solstånd och dagjämningar med mera då nämligen förskjutas mer än 24 dagar i kalendern. Genom att (med vissa undantag, se nedan) vart fjärde år öka årets längd med en dag kan kalendern hållas någorlunda i fas med årstiderna. Ordet skott betyder[3] ’något som skjutits in’.

60 dagar gammal år
 
DAGENS CITAT,
 
Lita aldrig på en människa
som talar väl om alla.
 
av; J.C. Collins
 
 
VÄLKOMMEN TILL MIN DAG.
 
Ja som jag har skrivit ovan så har detta å just i dag 60 dagar på nacken,
det är februaris sista dag och det är skottår. Då har detta år en dag mer än vanligt
och jag har en syrra som blir.....14 år (värsta trotsåldern ha)
Enligt papper är hon 56...:)
 
Så kan det va, dagen är en ledig dag med en massa att stå i.
Skall vara med Juhani till efter lunch, då jag skall städa och laga mat och så sova.
Men som vi alla vet händer det massa saker så nu kör vi dagen.
 
Upp och hoppa så där 20 minuter före sex, gubben fixar i köket och
är inte så smidig att vara tyst. Det måste vara bra att sova 
på övervåningen då..... hör man mindre 
och kan sova längre.
(jag har ingen övervåning det är problemet).
 
Så nu när jag ändå är uppe, kan jag börja fixa min frukost.
Jag har ju massa tid så det är ju inge stress och jag kan känna att
det är nog lite bra att komma upp.
 
Njuter av min frukost och säger hej till gubben.
Då går jag en sväng i lägenheten och tänder ljus....
Mys faktor.
Min dag har nu sätt dagen gry....
 
Först hän i soffan tills Juhani kommer upp.
Sen är det till Södertälje...nytt leg till manen.
och kolla glasögon till mig...
 
Fixa leg var lätt som en plätt, och att kolla brillor...jo det blev 
" oh tack men nej tack". 8000:-????
Jag vill inte ha designade brillor, jag behöver dom för att kunna se...
Jag skall inte gynna någon annan än mig :)
Jag tar nog synsam eller något nere i Tumba.
 
Så hem och fundera på att putsa fönster...
Köket är ingen rolig syn....
Men vet ni va...jag pallar inte min hand gick nyss i
två atomer och skriker högt.
 
Har jag någon son eller så som kan göra detta????
En man kanske??? Nu tror jag inte min man är så händig
att han fixar fönster puts.
 
Men vänta...jag har det....Camillas svärföräldrar har ju
en sån där fönster puts maskin...
kan man låna den????
 
Skiter som sagt i fönsterna  nu, ett blev rent :)
Får se till att någon fixar de andra...Juhani .
Så nu skall jag hämta Linus och planera middagen.
Gubben vill ha korv och stekt potatis,
så då fixar man det.
 
Thomas hämta sonen innan vår middag och det blev bara jag och gubben som äter.
Juhani skall kolla fotboll med Lukas och sen kommer han hem.
Han har problem med sin mage och mår inte så bra.
Undra om det är mediciner som gör detta.
Han bör fixa en läkartid tycker jag.
 
Skall slänga mig på soffan och kolla lite Dr. Phil och domare Judy
Lite Sofias änglar också..
 
Så blev det 
God natt.
 
HAKUNA MATATA,
Det är ord som är bra.
//SUPER GRANNY

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0