Hej och hå här har vi en torsdag

 
SUPER FARMORS BLOGG 
V.5
TORSDAG 170202
 Kyndelsmässosöndag

KyndelsmässodagenkyndelsmässaJungfru Marie kyrkogångsdagHerrens frambärande i Templet, är en dag i almanackan, och i kyrkoåret en festdag ägnad minnet av hur jungfru Maria 40 dagar efter födelsen bar fram Jesus i templet. I almanackan är den 2 februari kyndelsmässodagen, men dess kyrkliga placering varierar, även mellan samfund. Den iakttages dock av de flesta kristna samfund, och är en av de äldsta kristna festdagarna.

Händelsen, som härrör från judisk tradition, skulle ha ägt rum på den 40:e dagen efter barnets födelse. Fyrtio dagar efter den 25 december, som är dagen på kyrkoåret då minnet av Jesu födelse firas, blir den 2 februari som också bär namnet kyndelsmässodagen i den svenska almanackan.

Sedan 1772 firas kyndelsmässodagen i Sverige på söndagen som infaller 2-8 februari, såvida det inte är fastlagssöndagen då. I så fall infaller kyndelsmässodagen föregående söndag. Kyndelsmässodagen avslutar jultiden på kyrkoåret och kallas därför ibland för lilla julafton. I länder som följer den gregorianska kalendern och där dagen inte är en förpliktad helgdag firas den alltjämt den 2 februari. Gammelkalendariska ortodoxa firar den i stället den 15 februari.

Dagen ska inte förväxlas med Den saliga Jungfrun Marias tempelgång

Från Wikipedia 170202

DAGENS CITAT.
 
 VÄLKOMMEN TILL MIN DAG
 
Vaknade efter ännu en natt med vridningar och vändningar.
Jag har åter igen sovit illa, men nu bara på morgon sidan
från tre och framåt.
 
Vakna visserligen när klockan ringde men det är
är ok för drömmen jag hade innan var rätt skoj vill jag lova.
Drag queens på Slussen, jag och min mamma var där.
Helt otroligt, vilket uppträdande.
Ja underhållning på hög nivå. 
 
Nu är jag uppe och det är full rulle med tjejer, någon skall inte gå 
och den andra är seg. God morgon alla knäppgökar vi har en 
rörig morgon här. Jag fixar fram frukost och nu
sitt och njut.
 
Men min lilla lugna tid byttes till en stressmorgon....
Mitt huvud kändes så i alla fall. 
Ingen bra morgon.
 
Mot Salem och så är det ju bara att se till att dom kommer till
rätt ställe i tid, en Linus tar jag på vägen hem det blir bra.
Sen hem och ta lite kaffe och sova lite.
Trött.
 
Jag skall hämta hem lite mediciner, så jag måste ta mig till apoteket.
Om jag vill det ? Nej inte alls jag är så trött. Vill ligga i sängen
och sova.
 
Så nu är man hemma igen och kan vila lite, jag måste
hålla lite koll på Haylie.  Vi kollar på Tarzan.
Vi har en sen lunch med pizza och det var gått. 
 
Eftermiddagen går det jag gör är dock 
en koll på mitt operatonshand.
Har så ont så jag behöver
se att den inte är
öppen.
 
Hämtar barn och så blir det middag,
jag tycker att det är så rörigt när
alla skriker och blir sura för att dom 
inte får sitta där de skall.
 
Trött trött trött.
Nä jag stänger för i dag.
 
God natt
 
HAKUNA MATATA ,
 Det är ord som är bra
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0