Tandläkaren

 
SUPER FARMORS BLOGG
V.9.
170301
Albin & Elvira 
     GRATTIS    
 
Askonsdag

Askonsdagen (latindies cinerum) är onsdagen efter fettisdagen, som i sin tur är tisdagen efter söndagen Quinquagesimafastlagssöndagen.

Askonsdagen är första dagen i fastetiden. Den har fått sitt namn efter den katolska sedvänjan att strö välsignad aska på de botgörare som denna dag fick lämna kyrkan. Efter absolution fick de åter komma in i kyrkan på skärtorsdagen.

Under askonsdagens mässa är det vanligt att prästen tecknar ett kors med aska på gudstjänstdeltagarnas pannor för att påminna om människans dödlighet. Vid tecknandet säger prästen detta eller liknande: ”Kom ihåg, o människa, att du är stoft och att du åter skall bli till stoft. Omvänd dig och tro evangelium.”[1]

Askonsdagen har en plats med detta tema i Svenska kyrkans evangeliebok. Den återinfördes 1983 efter att ha varit bortplockad sedan reformationstiden. Också i Finlands lutherska kyrka[2] har kyrkohandboken texter och böner för askonsdagen och instruktioner för hur dagen skall firas.

Askonsdagens tema är i Svenska kyrkan "Bön och fasta".[3]

Tidpunkten för askonsdagen är rörlig. Den inträffar enligt kyrkokalendern 46 dagar före påskdagen (40 vanliga fastedagar samt sex söndagar då man inte fastar), vilken i sin tur infaller första söndagen efter den första ecklesiastiska fullmånen efter 20 mars.[4] Askonsdagen infaller mellan 4 februari (om påskdagen infaller 22 mars ett normalår) och 10 mars (om påskdagen infaller den 25 april). Trots sin placering i det borgerliga året har askonsdagen aldrig infallit på Skottdagen 29 februari, och kommer inte infalla detta datum förrän året 2096.[5] I folklig tradition förekommer askonsdagen även som ett (felaktigt) alternativt namn på dymmelonsdagen, onsdagen i Stilla veckan, alltså dagen före skärtorsdagen.

DAGENS CITAT.
 
 VÄLKOMMEN TILL MIN DAG
 
När klockan ringde i dag blev jag först irriterad för jag
vill sova lite till, sen kom jag på att jag skall ju till,
tandläkaren nu på morgonen :(
 
Så masar mig upp för att in ta en frukost och kolla media,
det är ju lika bara att följa rutiner här. Lugnt och tyst är det i hel
huset inte en andning någon stans. Konstig känsla av tomhet har uppstått.
 
Men då skall jag ta tag i dagen och göra det bästa av den.
Dagen är igång och jag skall nu ner till centrum och min tandläkare.
Ett ställe jag går så sällan det går, ibland är det ett måste, tyvärr och
i dag är det koll så vi får se hur domen lyder.
 
Ja ha ja klar nu och lite så där ja ja, tre hål.
Det är gamla lagningar som släppt och då kan det
bildas karies så klart. Tre hål....skit.
 
Tar en sväng ner till Camilla skall passa Linus medans hon är
hos reumatologen på HS. Han (Linus alltså) har tydligen en virus igen....
Han får aldrig vara på dagis och leka med kompisarna.
Hoppas den nu dör ut så den inte är tillbaka efter
en vecka. Det är jobbigt för små barn.
 
När Camilla kommer tillbaka så tar vi lunch och en fika så klart.
Snackar lite och sen skall jag då handla. Fil, mjölk,smör.
Sådant som går åt lite.
 
Kommer hem och huset är så stort....
Det känns så konstigt riktigt konstigt. Inga barn som far runt,
inga barn som frågar efter mat så fort dom ser en. Glass finns kvar i frysen 
och det är tyst.
 
Herre gud vad det känns konstigt. Man vänjer sig
med kaos men det är också skönt när det ger sig lite.
Man kan ju tänka då ha ha ha.
 
Jag skall nu fixa lite middag till mig och gubben, hur fasen skall jag fixa det?
Allt har varit i kolossalformat, minst 10 portioner plus matlådor.
Nu helt plötsligt är inte ens Juhani och Ashani hemma
och äter så det är alltså bara två.
 
 
Lax med citronsås och pasta :) super gott,
Första gången jag gjorde detta.
En klapp på min axel.
Tack.
 
Ett bad på detta och sen slappa i sängen kan vara en alldeles förträfflig
ide. Tända lite ljus och göra ett avslut för dagen. Det är min 
kväll och njuta av detta.
 
CSI på tv och en kopp kaffe :)
 
Tack för i dag
 
HAKUNA MATATA ,
 Det är ord som är bra 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0