Vi får besök av Amanda

 
SUPER FARMOR BLOGG
V 5 
180202
 
  
Kyndelsmässodagen

KyndelsmässodagenkyndelsmässaJungfru Marie kyrkogångsdagHerrens frambärande i Templet, är en dag i almanackan, och i kyrkoåret en festdag ägnad minnet av hur jungfru Maria 40 dagar efter födelsen bar fram Jesus i templet. I almanackan är den 2 februari kyndelsmässodagen, men dess kyrkliga placering varierar, även mellan samfund. Den iakttages dock av de flesta kristna samfund, och är en av de äldsta kristna festdagarna.

Att bära fram ett barn i templet på den 40:e dagen efter födelsen är ursprungligen en judisk tradition. Fyrtio dagar efter den 25 december, som är dagen på kyrkoåret då minnet av Jesu födelse firas, blir den 2 februari som också bär namnet kyndelsmässodagen i den svenska almanackan.

Sedan 1772 firas kyndelsmässodagen i Sverige på söndagen som infaller 2–8 februari, såvida det inte är fastlagssöndagen då. I så fall infaller kyndelsmässodagen föregående söndag.[1]Kyndelsmässodagen avslutar jultiden på kyrkoåret och kallas därför ibland för lilla julafton. I länder som följer den gregorianska kalendern och där dagen inte är en förpliktad helgdag firas den alltjämt den 2 februari. Gammelkalendariska ortodoxa firar den i stället den 15 februari.

 
 
 
DAGENS CITAT  
 
VÄLKOMMEN TILL MIN DAG
 
 
Upp fem och så skall man fixa
lite och de kan ju ställa till det ibland,
ont i magen och mår lite illa. Hoppas det bara är
övergåeende. Ja då efter all morgon stök är det bara att
köra på med frukost och hinna lesa nyheter det sitter alltid bra. 
 
 
Jag skall väl också titta in på Facebook, min morgon hälsning  till alla på nätet
skall ju skrivas och det är ju bara en skön känsla bara de :) . Nu skall jag
strax åka skall bara hinna med en kaffe. Klockan går alltid så fort 
på morgonen när jag börjar 07.00, nu måste jag åka.
Går till min plats där Bee står men vänta
nu...Bee står inte här, han står
på Aris plats.
 
 
Så nu kan vi åka mot Huddinge, 
jag jobbar morgon med Silvia hon är redan
på plats. Vi tar en fika och en boende skall iväg.
Jag skall ta blodtryck och andra saker på en ny boende som
har kommit. Det går ju fort och så fortsätter dagens jobb. Vi har nu
nio boende så det finns att göra. Vi får allt klart tidigt, det är bara min gubbe
som är kvar, han vill vila lite till.
 
 
Lunchen kommer och jag skall nu se till att ta min lunch så den är klar 
då stora lunchen är. Nu sitter jag och snackar med Camilla, försöker
få något i mig men det blir lite stressigt. Till slut går jag ut och
det är bara att hugga in vid måltiden. Allt är bara bra.
Nu har vi en boende som inte vill äta, han
vill sova och vi låter han göra det. 
Så blir min klocka dags
att åka hem.
 
 
En skön dag och nu skall
jag ta Bee till Willys för att handla lite 
hem, har fint besök från Ärla hemma sen.
Amanda kommer till oss i dag. Hon åker med Ukki
hem och lika så på måndagsmorgonen med han till Ärla.
Nu har jag även handlat så då kan jag hämta Linus och köra han 
till Thomas jobb. Han skall på kalas efter jobbet. Jag tar med Wilma hem så
hon slipper ligga i en kall bil i ett mörkt garage.
 
Nu så skall jag ta min tre kassar och en hund upp, det är jobbigt då min
armbåge gör satan så ont. Undra vad som hänt med den. Jag får
allt kolla upp den. Har ju min tumme också som skall fixas.
Undra när jag kan göra den??? Så är vi uppe
med alla saker jag och Wilma. Då kommer
jag på att mobilen är kvar i bilen,
ner igen.
 
 
Kommer upp plockar
in varor och skall börja med
maten. Det blir korvstroganoff det är
smarrigt. Sätter mig för att fixa med bio
biljetter till COCO med Amanda i morgon. Då
upptäcker jag att min plånbok också är kvar i bilen,
snälla.....Ner och hämta den. Sen går det inte att beställa
biljetter. Så typiskt. Ja det är alltid något, nu går det rätt mycket
så jag tror det finns på plats i morgon.
 
Nu skall vi äta. Det blir också lite tv och
sen skall jag ha en bra kväll och se till att ha det skönt.
Lugnt och inget störande :) Men innan kvällen kommer så tar
vi en fika med Camilla, Thomas och Linus dom skall ju hämta Wilma.
Så lite snack och så när det åker hem så blir det lite tv :)
 
 
 
Sov gott
 Det är ord som är bra.
SUPER GRANNY 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0