Askonsdag

 

SUPER FARMOR BLOGG
V 13
 
 
180324
 
 
Grattis
 
Malkolm & Morgan
 
Askonsdag 
Askonsdagen är första dagen i fastetiden. Den har fått sitt namn efter den kristna sedvänjan att strö välsignad aska på de botgörare som denna dag fick lämna kyrkan. Efter absolutionfick de åter komma in i kyrkan på skärtorsdagen.

Under askonsdagens mässa är det vanligt att prästen tecknar ett kors med aska på gudstjänstdeltagarnas pannor för att påminna om människans dödlighet. Vid tecknandet säger prästen detta eller liknande: ”Kom ihåg, o människa, att du är stoft och att du åter skall bli till stoft. Omvänd dig och tro evangelium.”[1]

Askonsdagen har en plats med detta tema i Svenska kyrkans evangeliebok. Den återinfördes 1983 efter att ha varit bortplockad sedan reformationstiden. Också i Finlands lutherska kyrka[2] har kyrkohandboken texter och böner för askonsdagen och instruktioner för hur dagen skall firas.

Askonsdagens tema är i Svenska kyrkan "Bön och fasta".[3]

Tidpunkten för askonsdagen är rörlig. Den inträffar enligt kyrkokalendern 46 dagar före påskdagen (40 vanliga fastedagar samt sex söndagar då man inte fastar), vilken i sin tur infaller första söndagen efter den första ecklesiastiska fullmånen efter 20 mars.[4] Askonsdagen infaller mellan den 4 februari (om påskdagen infaller 22 mars ett normalår) och den 10 mars (om påskdagen infaller den 25 april). Trots sin placering i det borgerliga året har askonsdagen aldrig infallit på skottdagen den 29 februari, och kommer inte infalla detta datum förrän år 2096.[5] I folklig tradition förekommer askonsdagen även som ett (felaktigt) alternativt namn på dymmelonsdagen, onsdagen i Stilla veckan, alltså dagen före skärtorsdagen.

 
 
 
DAGENS CITAT 
 
 
VÄLKOMMEN TILL MIN DAG
 
 
Det är en onsdag i påsk veckan och den kallas för
askonsdag. Jag skall jobba i dag och jag känner att det kan vara skönt.
Jag skall bara se över en dag, förmiddag, eftermiddag och så kommer jobbet 😊 
Så jag kör på och det blir som det blir i dag :)
 
 
Först allt med morgonrutinen , 
det kan innehålla allt mellan duschning och kläder 😊.
Jag sätter igång kaffet så jag får ett gott kaffe till frukost.
Fixar i ordning fil , musli, och en smörgås. Det är min morgonmeny.
 
 
Skall läsa lite nyheter och kolla in världen.
Det gick ju fort, jag har inte så mycket att göra
hemma nu så Camilla får bjuda på kaffe. Vi skall på ett
möte sen, 11.00 det är om Camillas jobb och så. Jag skall anteckna
lite vad som sägs där. Men först lite kaffe och lämna Linus som skall till biblioteket 
i dag. skojigt.
 
 
Ja vi åker till sjukgymnasten först och sen tar vi tag i mötet.
Det är snack om masa utredningar och massa andra saker, men
något som jag inte fattar är varför dom gnäller på henne hon jobbar ju.
Så det är lite konstigt möte kan jag tycka. Men en timme senare är vi
hemma och lunchar på ravioli med ost :)
 
Jag skall köra upp henne till VC klockan 14 så åker jag till jobbet
efter de, när jag kommer upp vill adm. Eva att jag skall hålla
koll på folket som jobbar under helgen, men jag är ju
ledig.... Men det är OK jag kan hålla ställning
onsdag, torsdag och fredag.
 
 
I kväll jobbar jag med Aya och hon är super.
Så skönt att hon inte är så krusidullig :) En bra
tjej att jobba med. Vi har en dam, som också ligger
vid livets slut. Och här skall vi ha det så fint som det bara går.
Jag hoppas hon släpper snart för detta är inte värdigt för henne.
 
Vi jobbar på jag och Aya. Vi kommer fram till kvällen då jag vill smita lite.
Är så jävla förkyld, men det är vist lite svårt att få med natten att 
hjälpa till lite innan hon börjar. Jag känner att det är inte så
kul, vissa släpper hon i väg och startar sitt jobb
innan hon börjar. Konstigt.
 
Skit i det jag kan göra det om det skall vara så svårt.
Men Aya säger att jag skall gå hem. Vi ses i morgon. Tack kära
kollega det är ok jag sluter oc 4 minuter. Så jag kan nog gå nu, är det
något så kan jag stanna, nej nej gå du OK. Tack.
 
Nu tar jag bee hem skall bli så skönt att lägga sig. 
 
 
 Sov gott
 Det är ord som är bra.
SUPER GRANNY 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0