Skärtorsdag

 
SUPER FARMOR BLOGG
V 13
180329
 
  
Grattis
 
Jonas & Jens
 
 GLAD PÅSK
 
 

Skärtorsdagen 

är en kristen högtidsdag som infaller torsdagen före påsk, dagen efter dymmelonsdagen, före långfredagen, i stilla veckan (2018 innebär detta den 29 mars).

Romersk-katolska kyrkan är skärtorsdagen en reningsdag, varav ordet skärtorsdag är bildat. "Skär" kommer från ett fornnordiskt ord för 'ren', 'vacker', 'blank' eller 'klar', som också finns i förleden till ordet skärseld. Dagens namn är det samma på norska och danska. I äldre tid sade man omväxlande "skärdag" och "skärhelgd" om denna torsdag.[1]

 
DAGENS CITAT 
 
 
VÄLKOMMEN TILL MIN DAG
 
 
Oj oj vad kämpigt det var i natt, eller på morgonkvisten.
Jag har vaknat så där 10 gånger och trott att klockan 
var minst 7.eller 8 men den har bara varit runt
4 och 5 . Så jag var lite tvungen att gå upp
nu vid sex för det är ingen ide att
ligga här och snurra.
 
 
Nu är jag alltså redan uppe
och det kommer inte vara så bra i kväll
Jag kommer säkert bara så trött att jag inte orkar
hålla ögonen öppna. Men det får gå tycker jag :) Ett val
jag redan har gjort efter som jag är vaken. 😊
 
Morgon stök deluxe för vem har bråttomt?
Inte jag i alla fall. Här skall allt ta sin tid i dag så
nu skall jag nog börja med lite frukost. Och den skall intas
med sådan slow motion 😊
 
 
Nu då läsa lite nyheter om världens galenskaper.
Dagen tar form och en lunch hos Camilla om ett par timmar
kan vara bra. Jag hoppas att det blir en bra dag detta g
och blir lite trött av min förkylning. 
 
 
Kyckling till lunch det blir gott. Kan njuta av denna lunch en stund.
Nu skall jag till jobbet så jag kan få hem och sova sen , Lite
kompakt i hjärnan vill jag lova. Men det går säkert
över snart. Skall ju vara ledig i helgen så jag
kan kurera mig.
 
 
Då är det jobb som gäller, jag hinner träffa Inga lite innan
hon går hem så det blir bra 😊 Sen är det ju bara för 
Aya och mig att köra på som vanligt. Få se om
vi får lite påskgodis av chefen i dag. Det
hör väl lite till att uppskatta
personalen lite.
 
 
Det fanns påskgodis till personalen 😊 Det tycker jag var en
fantastisk gest. Jag tycker man känner sig uppskattad 
och det är ett sätt att säga  "Glad påsk" på.
När jag kommer till avdelningen är 
det också lite tungt.
 
En dam jo verkligen en dam ligger sina sista timmar här på jorden.
Denna dam är en fin människa och har ett hjärta av guld.
Jag hoppas hon nu får somna in och komma hem till
sina nära och kära. Jag vet att detta kan vara
svårt att ta till sig men det är ju så.
 
Jag jobbar en timme med Inga som i sin tur skall
ha semester ett par dagar så jag det var mindre roligt.
Jag vet jag kan låta lite ego, men OK hon får ju vara ledig 😊.
Vi går tillsammans in till vår fina dam och hjälper henne. Hon skall
vändas. Allt går så bra och sen går Inga hem, ja då dröjer det bara  30
minuter sen tar det stopp, vår fina dam har lämnat jordelivet. Jag blev lite ledsen
för jag älskade denna dam. 
 
 
Hennes dotter tog det hårt, hon var glad att det inte drog ut på tiden att det gick fort.
Nu är det bara att göra det som är rätt, vi skall göra damen fin som hon ser
ut i unga år. Hennes resa har bara börjat.  En vacker klänning med ett
vackert armband och örhängen har hon på sig. SSK hämtade
gula påskliljor. Det är så fint så stilla så fridfull.
Nu skall hon resa.
 
Min dag rulla på så jag jobbar
med Aya och det är så bra så bar. Jag är
nöjd och jag känner att jag har gjort ett bara jobb i dag. 
Middagen och kvällen ramla på så det var bra. Ja nu skall jag
hem för att fara till Blåkulla :)
 
 
Så nu är det i väg.
  
 
 
 Sov gott
 
 Det är ord som är bra.
SUPER GRANNY 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0